چکیده:
زمینه: مطالعات متعددی به رابطه سبک های والدگری و سلامت روانی نوجوان اشاره کرده اند، اما مسأله این پژوهش این است که آیا فرآیندهای خودشناختی نوجوان می تواند بر رابطه سبک های والدگری و سلامت روانی نوجوان تأثیر بگذارد؟ هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای فرآیندهای خودشناختی نوجوان در رابطه سبک های والدگری و سلامت روانی نوجوان انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی - همبستگی و به طور خاص مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دوره متوسطه در سال تحصیلی 96 -1395 شهر تهران بودند که نمونه ای شامل 146 نوجوان به همراه پدر و مادر با شیوه تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه های پژوهش شامل فرم کوتاه مقیاس خودمهارگری تانگنی (2004)، مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی (2008)، مقیاس بهوشیاری براون و رایان (2003)، مقیاس اضطراب و افسردگی کاستلو و کمری (1967) و پرسشنامه شیوه های والدگری بامریند (1967) بود. یافته ها: داده های بدست آمده به با روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. مشاهده شد که شاخص های بزارش مدل پژوهش وضعیت مطلوبی دارد (0/95GFI=) و هر سه شاخص فرآیندهای خودشناختی، در رابطه میان سبک های والدگری و سلامت روانی نوجوان (غیر از سبک مقتدر مادر) نقش میانجی گر دارند. نتیجه گیری: این بدان معنی است که خودآگاهی نوجوان میانجی گر تأثیرات سبک والدگری بر سلامت روانی نوجوان است، که نقش فعالانه نوجوان در ارتقاء سلامت روانی خود را نشان می دهد.
Background: Several studies have pointed to the relationship between parental styles and adolescent mental health, but the current research question is whether adolescent self-knowledge processes can affect the relationship between parenting styles and adolescent mental health? Aims: The purpose of this study was to investigate the mediating role of adolescent self-knowledge processes in the relation of parental styles and adolescent mental health. Method: The research method was the structural equation modeling. The statistical population of the study included high school students in the academic year of 2016-17 in Tehran. The sample is 146 adolescents with their parents selected by multi-stage random cluster sampling. The research questionnaires included Tangney’s short form of self-control scale (2004), Ghorbanichr('39')s self-knowledge scale (2008), Brownchr('39')s and Ryanchr('39')s mindfulness scale (2003), Costello & Comrey’s Anxiety and Depression Scale (1967), and baumrind’s parenting styles Questionnaire (1967). Results: Data were analyzed by using the structural equation method. It was showed that the fitting indices of the research model are in a favorable situation (GFI=0/95) and all three indicators of self-knowledge processes have a mediating role in the relation between parenting styles and adolescent mental health (other than mother’s Authoritarian style). Conclusion: The result shows the adolescentchr('39')s active role in promoting his mental health.