چکیده:
زمینه: براساس تحقیقات، تغییرات دوران نوجوانی میتواند مستعد اختلالات عاطفی و اضطراب و تنیدگی باشد.. مسئله این است، آیا روابط والدین با یکدیگر و با فرزند نوجوان، در کاهش نشانههای اختلالات عاطفی نوجوانان تاثیرگذار است؟ هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی برنامۀ مداخلۀ خانواده محور بر نشانگان اختلالات عاطفی فرزندان نوجوان والدین شاغل بود. روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی، از نوع طرح دو گروهی ناهمسان با پیشآزمون و پسآزمون، با گروه گواه بود و پس از غربالگری اولیه اختلالات عاطفی فرزندان آنان، تعداد30 نفر از والدین شاغل مرتبط با هدف انتخاب و به صورت تصادفی به دوگروه مساوی آزمایشی و گواه، تقسیم و گروه آزمایش طی برنامۀ مداخلۀ روانشناختی (12جلسه آموزش گروهی، هفتهای یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه) تحت آموزش قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامۀ ویژگیهای جمعیت شناختی خودساخته (1396)، نیازسنجی و فهرست نشانگان رفتاری کودک آخنباخ (CBCL) (1991) بود. تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره از نوع اندازه گیریهای مکرر انجام گرفت. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه وجود دارد (0/05> P). نتیجهگیری: به این معنا که؛ برنامۀ مداخلۀ روانشناختی خانواده محور، موجب کاهش نشانگان اختلالات عاطفی فرزندان نوجوان والدین شاغل گردید و این نتایج در پیگیری سه ماهه نیز پایدار بود.
Background: According to research, adolescentschr('39') changes can have great effects on adolescents, and they are prone to emotional distress and anxiety. The issue is whether the relationship between the parents with each other and the child is effective in reducing the symptoms of emotional disturbances in adolescents. Aims: The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of familyـbased psychological intervention program on the affective disorders symptoms in adolescent children with dual career parents Method: The research method is quasiـexperimental and technically applied researches such as disparate twoـgroup design with pre ـ test and postـtest, with the control group and after initial screening of affective disorders in adolescent children of dual ـ career Parents; A total of 30 parents working, in a governmental organization, with at least one child aged 11ـ16 years and affective disorders symptoms, were selected and randomly divided into two equal experimental and control groups, and the experimental group under the psychological intervention program (consist of 12 sessions of group training 90 minutes each session, once a week). The control group did not receive any interventions during this period. The instruments of this research were Demographic Self-Made Questionnaire (2017), Needs Assessment and Child Behavior Checklist, Achenbach (1991). Data analysis was done by repeated ـ measures MANCOVA. Results: The findings of the study showed that there was a significant difference between the experimental and control group (P. Conclusions: In this sense، the familyـbased psychological intervention program, reduced the affective disorders symptoms in adolescent children with dual career parents and these results were sustained in the quarterly followـup.