چکیده:
مسئله این است آیا مقام معظم رهبری در تبیین سبک زندگی اسلامی نظاممند عمل کردهاند یا خیر؟ هدف این مقاله کشف نقشه هندسی سبک زندگی اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری به عنوان یک نمونه عینی و یک تجربه موفق از حکومت دینی در عصر حاضر (عصر بمباران سبک زندگی غربی بر پیکره جوامع اسلامی) است. برای رسیدن به این هدف و با استفاده از متد آنتولوژی در علم دانششناسی، اندیشه رهبر فرزانه انقلاب، محور مطالعه قرار گرفته و با روش توصیفی و تحلیلی، بیانات ایشان بررسی شده است. یافته تحقیق این است که تحقق سبک زندگی اسلامی در اندیشه ایشان بدون توجه به مؤلفههای دیگر، ممکن نیست به همین جهت تلاش کردهاند مؤلفههایی را که در تحقق اضلاع سبک زندگی اسلامی دخیلاند، تبیین کنند. این مؤلفهها عبارتاند از: خودشناسی، عقل، استقلال فرهنگی، تبیینگری، تشکیل جامعه اسلامی، پیشرفت اسلامی، تمدن اسلامی، دفاع، عدالت اجتماعی، الگوپذیری و بعضی از فضائل اخلاقی نظیر رحم، تعصب به اقتصاد ملی، قوت نفس، امانتداری، استقامت، صداقت و نیز بعضی از رذایل اخلاقی نظیر اسراف، اشرافیگری، تقلیدمحوری. بدیهی است سبک زندگی اسلامی با این مفاهیم، ارتباطی وجودشناختی دارد که در این مقاله، نوع این ارتباطات به تصویر کشیده شده است.
The question is whether the Supreme Leader has acted systematically in explaining the Islamic lifestyle or not? The purpose of this article is to discover the geometric map of Islamic lifestyle in the thought of the Supreme Leader as an objective example and a successful experience of religious rule in the present era (the era of bombarding the Western lifestyle on the body of Islamic societies). To achieve this goal and using the method of ontology in epistemology, the thought of the wise leader of the revolution has been studied and his statements have been studied by descriptive and analytical methods. The research finding is that the realization of the Islamic lifestyle in his mind without considering other components, it is not possible, therefore, they have tried to explain the components that are involved in the realization of the aspects of the Islamic lifestyle. These components are: self-knowledge, intellect, cultural independence, explanatory, formation of Islamic society, Islamic progress, Islamic civilization, defense, social justice, role modeling and some moral virtues such as mercy, prejudice to national economy, self-confidence, trustworthiness, Perseverance, honesty and also some moral vices such as extravagance, aristocracy, imitation. Obviously, the Islamic lifestyle has an ontological connection with these concepts, which in this article, the type of these connections is depicted.