چکیده:
مطالعات میانرشتگی چندی است که در غرب به حوزه مطالعاتی مهمی تبدیل گشته که هم حوزه آموزش و هم پژوهش را تحت تأثیر خود قرار داده است. در کشور ما نیز چندی است که این مطالعات توسط برخی از نهادهای پژوهشی مورد تشویق واقع شده است. سوال اساسی این است که آیا این مطالعات اساساً در حوزه علوم اسلامی قابل پیگیری است؟ خاستگاه و بایستههای آن چیست؟ این مقاله با بررسی خاستگاه وجودی معرفتشناسانه و غیرمعرفتشناسانه میانرشتگی و همچنین بایستههای ذاتی و تحقق میانرشتگی امکان این امر را بررسی کرده است. بررسیهای صورت گرفته در مقاله نشان میدهد امکان بازخوانی و بازتعریف میان-رشتگی با امعان نظر به خاستگاه و بایستههای آن در حوزه علوم اسلامی وجود دارد درحالیکه در صورت عدم توجه به خاستگاههای بیان شده ما دچار استحاله فکری و فرهنگی در این مطالعات شده و هویت علمی خود را در مواجه با این سنخ دانش از دست میدهیم. این مقاله با روش تحلیلی-تطبیقی نگاشته شده است.
Interdisciplinary studies have recently become an important field of study in the West, affecting both education and research. In our country, these studies have been encouraged by some research institutions for some time. The fundamental question is whether these studies can be pursued primarily in the field of Islamic sciences? What is its origin and requirements? This article examines the epistemological and non-epistemological existential origins of interdisciplinary as well as the intrinsic requirements and realization of interdisciplinary. The studies done in the article show that it is possible to re-read and redefine interdisciplinary by considering the origin and its requirements in the field of Islamic sciences, while if we do not pay attention to the stated origins, it will be transformed. In these studies, we become intellectual and cultural and lose our scientific identity in the face of this type of knowledge. This article is written by analytical-comparative method. end