خلاصه ماشینی:
"نیچه میگوید:2«عقل همهجا کننده و کرده میبیند و رابطهی علت و معلول را صادق میداند و اراده را همچون علت باور دارد و آن را به اشتباه اثرگذار میداند و از این طریق من جوهری را به همهچیز فرافکنی میکند و مفهوم چیز را میآفریند و این وجود ذهنی را علت وجود حقیقی میانگارد و جهان خارج را جهان نمود و واقعیت مجازی میپندارد و عوض اینکه این مثلث را از راه حواس ابزارمند و تجربهی جمعی تاریخی صیقل یافته (خودانگیختگی فزاینده)درونی کند و با این دیدگاه تاریخی که به جای پیوستگی سلسلهوار، گسستها و دگردیسیها را روند پیدایش چیزها بداند3و مدتی صبر کند تا خون شیر شود و پدیدهها را دنبال کند،نیچه به طنز میگوید:در جهان هزار بار روشنی یافتهتر،این اطمینان،این یقین وجدانی به ضمیر فیلسوفان هجوم آورد که ایشان به مقولات عقل دست یافتهاند و نتیجه گرفتهاند که این مقولات براساس گفتههای بالا نمیتواند از تجربه برآمده باشند زیرا تجربه یکسره با آن در تضاد است و درونی میشود، پس از کجا آمدهاند و چه در هند و یونان دچار یک اشتباه شدهاند که ما میباید روزگاری در یک جهان بالاتر خانه داشته باشیم،بهجای اینکه در جهانی بسیار پایینتر و واقعیت هم همین بود و ما میباید خدایی بوده باشیم،زیرا دارای عقلایم."