چکیده:
نقش بازاریابی درونی در روابط رضایتمندی کارکنان بهصورت تجربی بررسی شده است. بیش از ۲۰۰ تحقیق در زمینه بازاریابی
درونی انجام شده و تعداد کمی از تحقیقات در مورد نقش کارکنان در پسزمینههای فرهنگی است. بهدنبال شکاف موجود در
ادبیات» این پژوهش قصد دارد که اثر تعدیلگر تجانس فرهنگی را بر عملیات بازاریابی درونی و روابط رضایتمندی کارکنان از
لحاظ فرهنگی در محیط کار بررسی کند؟ هدف از این پژوهش» بررسی رابطه بازاریابی درونی و رضایتمندی کارکنان با توجه
به نقش تعدیلگر تجانس فرهنگی است. این پژوهش از لحاظ هدف, کاربردی بوده و از لحاظ استراتژی از نوع پژوهشهای
کمی و به روش توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری آن, کارکنان حوزه گردشگری در میان کردهای عراقی» ایرانی و ترکیه
میباشند که به روش نمونهگیری طبقهای و در دسترس» نمونهای ۳۳۸ نفری از میان آنها انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات به
دو روش کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) صورت گرفته است که بهصورت آنلاین و چهره به چهره نظرسنجی صورت گرفت.
سازهها از طریق استفاده از مقیاسهای موجود مورد اندازهگیری قرار گرفته و بهمنظور بررسی تاثیرات از روش تحلیل عاملی
تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهد که رابطه مثبتی بین عملیات بازاریابی درونی و رضایتمندی
کارکنان وجود دارد (۰/۵۳). بهعلاوه» نتایج عملی و نظری این تحقیق و شواهد تجربی این نکته را تایید میکند که تجانس
فرهنگی میتواند عملیات بازاریابی دروئی و رضایتمندی کارکنان را بیشتر تقویت کند (۰/۶۷۸).
The role of internal marketing in employee satisfaction has been empirically investigated in more than 200 researches so far. However, few studies have addressed the role of employees in cultural backgrounds. Taking this literature gap into consideration, this descriptive survey study sought to survey the moderating effect of cultural homogeneity on the relationship between internal marketing and employee satisfaction in the workplace. The study's statistical population comprised the Iranian, Iraqi, Turkish, and Kurdish tourism employees, out of which 338 staff were selected via the available sampling method. The required data were collected through library research and questionnaires. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used to analyze the collected data. The results of the study indicated that there was a positive correlation between internal marketing and employee satisfaction (0.53). Moreover, the study's practical and theoretical findings confirmed that cultural homogeneity could further enhance internal marketing and employee satisfaction (0.678).
خلاصه ماشینی:
در نتيجه سازمان ها نياز به درک ايـن موضوع دارند که آيا بازاريابي دروني براي همه کارکناني که فرهنـگ هـاي گونـاگون دارنـد، داراي تـأثيري برابر است ؟ اگرچه نتايج تحقيقات گسترده در اين مورد نشان مـي دهـد کـه همـان مـديريت فرهنـگ هـاي گوناگون کارکنان در محيط کار و وجود يک بازاريابي دروني و منسجم ، مـيتوانـد رضـايت منـدي آنـان را ارتقا دهد (طالبان و همکاران ، ١٣٩٤؛ پراسکواس ٢٠٠١،١؛ بيزا و همکاران ٢، ٢٠١٩).
اگرچه ، در زمينه هاي فرهنگي منحصربه فرد ارتباط بين بازاريابي دروني و رضايت مندي کارکنان توسعه پيدا کرده ، اما پژوهش هاي تجربي بيشتري در حوزه درک فرهنگ کردهاي ايرانـي، بازاريـابي درونـي و روابـط رضايتمندي کارکنان و همچنين تأثير تعديل تجانس فرهنگي بـر بازاريـابي درونـي و روابـط رضـايتمندي کارکنان ، مورد نياز است (عبداللهي و قادرزاده ، ١٣٨٨؛ ويل ٣، ٢٠٠٩؛ بيزا و همکاران ، ٢٠١٩).
Bennett & Carter از اين پژوهش بررسي تأثير تجانس فرهنگي بر بازاريابي دروني و روابط رضايتمندي کارکنان است .
Bowers & Martin فرهنگ در بازاريابي دروني اين سؤال مطرح است که آيا اسناد و مدارک تجربي وجود دارد که نشان دهد فرهنگ (يا تجانس فرهنگي) کارکنان ، بازاريابي دروني و رضايت شغلي را تحت تأثير قرار مـي دهـد؟ بيشـتر پـژوهش هـاي مربـوط بـه بازاريابي دروني، زمينه فرهنگي کارکنان را به طور مفهومي، کيفي و کمي مورد بررسي قرار داده اند.
لذا هدف از اين پژوهش ، بررسي روابط بين بازاريابي دروني و رضايتمندي کارکنان با احتساب تأثير متغير تجانس فرهنگي است .