چکیده:
جنگ تحمیلی با تمام ویرانیها و سختیهایی که برای مردمان مناطق مرزی کشور ایران به ارمغان آورد، حس غرور و افتخار را نیز برای کشورمان نیز بر جای گذاشت حال مردم از سراسر کشور و خارج از کشور برای دیدن این مناطق و آثار بر جای مانده از جنگ سفر مینمایند و همین امر منجر به رونق گردشگری جنگ در این مناطق شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از حیث انجام پژوهش توصیفی - پیمایشی میباشد. ابزار اصلی جهت جمع آوری داده در این پژوهش پرسشنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش را گردشگرانی تشکیل میدهند که به دیدن موزه جنگ شهر خرمشهر رفته بودند. با توجه به این که حجم دقیقی از جامعه در اختیار پژوهشگران قرار نداشت، بر اساس اصل اشباع دادهها و دریافت کثرت نظرات اعضای نمونه تعداد ۲۴۰ نفر بر اساس نظر پژوهشگران به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز به صورت تصادفی ساده بدون جایگزین میباشد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامههای پژوهش با استفاده از نرم افزار Spss و آزمون T تک نمونهای مستقل به بررسی فرضیههای پژوهش پرداخته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که محرکهای گردشگری جنگ با افزایش نرخ بازدید گردشگران رابطه مثبت و معناداری دارد و پیشنهاد میشود که دولت در حیطه روابط بین الملل، و موزه جنگ خرمشهر در حیطه تبلیغات و رسانهها تلاش مضاعفی جهت جذب گردشگر داشته باشند.
The imposed war, with all the devastation and hardships it brought to the people of the border areas of Iran, also left a sense of pride and honor for our country. Now people from all over the country and abroad to see these areas and monuments. Remnants of the war travel and this has led to a boom in war tourism in these areas.This research is applied in terms of purpose and is descriptive-survey in terms of conducting research. The main tool for data collection in this study is a questionnaire. The statistical population of this study consists of tourists who went to visit the War Museum in Khoramshahr. Due to the fact that the exact volume of the population was not available to the researchers, based on the principle of data saturation and receiving multiple opinions of sample members, 240 people were selected as sample members based on the researchers' opinions. The sampling method is simple random with no alternative. After distributing and collecting the research questionnaires, the research hypotheses were examined using Spss software and independent one-sample t-test. The findings of the study indicated that war tourism incentives have a positive and significant relationship with increasing tourist visits and it is suggested that the government in the field of international relations, and the Khoramshahr War Museum in the field of advertising and media redouble their efforts to attract Have a tourist.
خلاصه ماشینی:
نقش اِلمان های گردشگری جنگ در افزایش نرخ بازدید گردشگران از موزه جنگ خرمشهر تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٩/١١/٠٥ تاریخ پذیرش نهایی مقاله : ١٢/١٨/ ١٣٩٩ حیدر محمدی ١ سید محمد موسوی جد٢ شبنم صالحی٣ سارا ساعدی٤ ١- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه کردستان ٢- استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستان ٣- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه کردستان ٤- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه کردستان چکیده استان خوزستان بر اساس شاخص های توسعه استانی در زمره استان های محروم کشور قرار میگیرد که علی رغم تمام پتانسیل های بالقوه این منطقه تلاش های درخوری برای بالفعل شدن آن دیده نمیشود.
یافته های پژوهش حاکی از آن بود که محرکهای گردشگری جنگ با افزایش نرخ بازدید گردشگران رابطه مثبت و معناداری دارد و پیشنهاد میشود که دولت در حیطه روابط بین الملل و موزه جنگ خرمشهر در حیطه تبلیغات و رسانه ها تلاش مضاعفی جهت جذب گردشگر داشته باشند.
مکان های تداعی کننده این دوران و آثار باقی مانده از هشت سال جنگ این منطقه میتوانند به عنوان پتانسیل عمده گردشگری مطرح و با توجه آثار مثبت اقتصادی واجتماعی گسترش گردشگری، نقش مهمی در بازسازی این شهرستان مرزی جنگ زده ایفا نمایند، اما چون این قسم از گردشگری به درستی هدایت نمیشود و تصور دقیقی از آن در سطح منطقه و کشورمان وجود ندارد، به فرمی از گردشگری پایدار بدل نشده است و تنها بازدیدکنندگانی در قالب راهیان نور به این منطقه آن هم از سوی دولت آورده می شوند (محمدی، ١٣٩٧: ٥٠).
نتایج فرضیه اصلی پژوهش حاکی از آن بود که بین محرک های گردشگری جنگ با افزایش نرخ بازدید گردشگران از موزه جنگ خرمشهر با ضریب همبستگی ٠/٦٤٦رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.