خلاصه ماشینی:
"او«تقریر و بیان»یا«تحقیق»این متخصصان عرفان نظری را نیز نوعی جزم اندیشی میشناخت و خود در عالم«حیرت»،بین ایمان و کفر یا یقین و شک،رندانه راهی به سلامت میجست که از حوزهی همهی مذاهب و مکاتب موجود(اعم از کلامی،فلسفی، عرفانی و خانقاهی)بیرون بود: چیست این سقف بلند سادهی بسیار نقش زین معما،هیچ دانا در جهان آگاه نیست تفاوت عمدهی حافظ با ابن عربی و همچنین مولوی،در همین است که ابن عربی(براساس مبانی فلسفی/ عرفانیاش)و مولوی(براساس یقین باطنی و مجذوبیت عارفانهاش)در صحت و اصالت اعتقادات خود،هیچ تردیدی ندارد،اما حافظ پس از گذراندن مدارج و مراحل آغازین سلوک معنویاش،به مرتبهی حیرت و تشکیک میرسد: در کارخانهیی که ره عقل و فضل نیست فهم ضعیف رای فضولی چرا کند عاقلان نقطهی پرگار وجودند ولی عشق داند که در این دایره سرگردانند در تایید همین عدم تأثیر مکاتب فلسفی و عرفانی رسمی بر حافظ،دکتر منوچهر مرتضوی میگوید:«تصور تأثیر و اقتباس عارفانی چون مولوی،حافظ،عطار و..."