چکیده:
بخش زیادی از تجارب تاریخ، ثبت پیروزی و ناکامی ها است. ثبت هر پیروزی بزرگی و سرعت آن، یادآور عامل اصلی وحدت است، اگر مصادیقی از ناکامی در تاریخ گزارش شده باشد، یکی از علل متصوره اولیه آن، تفرقه بین ملتها است. این تجربه تاریخی، وحدت را لازمه وصول به افقهای بلند دانسته و استفاده از این عامل را شدیداً مورد تأکید قرار میدهد. نگرش دینی، مشحون از استناد به وحدت بوده و پیروان خود را به آن رهنمون می شود. انقلاب اسلامی نیز، در تلاش برای ایجاد تمدن نوین اسلامی ناگزیر از بهره حداکثری از این عامل محوری است. واضح است تمدن توسط یک یا چند نفر، محقق نمی شود؛ بلکه اجتماع متحد انسانی را لازم دارد. این کار همگانی حاصل جمع جبری کار افراد نبوده، بلکه کار اجتماعی و سیستمی را نیاز دارد. در این مسیر، شناخت دقیق سطوح مختلف وحدت، منتهی به تمدن اسلامی ضروری است. حال بر بهره گیری از مباحث کاربردی مطرح شده در گروه وحدت کلمه و با کمک روش اسنادی به این سئوال پاسخ داده میشود:الگوی مناسب محاسبه وحدت لازم برای وصول به تمدن نوین اسلامی کدام است؟
خلاصه ماشینی:
از مسائل مهم سیاسى قرآن، دعوت به وحدت و منع از اختلاف است – با تعبیرهاى مختلفى که در قرآن کریم هست – منع تنازع بین مسلمین و سران مسلمین است که نکته اش را هم فرموده است که: لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُم(انفال: 46)ما بررسى کنیم به اینکه آیا این دو اصل مهمى که دو اصل سیاسى مهم اسلامى است، در بین مسلمین چه وضعى دارد؟ آیا مسلمین اعتنایى کرده اند به این دو اصل؟ و آیا تبعیتى کرده اند از این دو اصل مهمى که اگر اطاعت از آن بکنند، تمام مشکلات مسلمین حل مى شود؟ (امام خمینی، 1385،ج۱۶: ۳۴) رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز، در این رابطه تاکید دارند: اگر مسلمان ها متّحد شوند… اگر متوجّه قدرت خود شوند، اگر باور کنند که وضعیت فعلى قابل تغییر است و مى شود بر سرنوشت خود مسلّط شد و اگر ببینند که چگونه بعضى از ملت ها مثل ملت بزرگ ایران توانستند بر سرنوشت خودشان مسلّط شوند و تحت تأثیر قدرت ها قرار نگیرند، مطمئناً مصائب دنیاى اسلام هم تمام خواهد شد.
(خامنه ای، 1399: سخنرانی 14تیر) از زمانی که تمدن نوین اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مطرح و به یک گفتمان رایج تبدیل شده است از جهات و ابعاد مختلف مورد توجه و بحث بسیاری از صاحب نظران و اندیشمندان قرار گرفته است که به ابعادی از آن اشاره می شود: 2.