خلاصه ماشینی:
"جایگاه رباعی در فرهنگ ایران رباعی،ریشهدارترین گونهی شعر ایرانی و در کنار تکبیتی(فرد) و دوبیتی(ترانه،فهلویات)،کوتاهترین قالب شعر پارسیست و به همین دلیل به خلاف قصیده(یا غزل و قطعه)که مفصل و مطولتر است، زودتر و بهتر از دیگر گونههای شعر،در خاطرها ضبط شده و بر سر زبانها افتاده است.
متون ادبی دلالت بر این دارد که گویش فهلوی،در برابر پارسی دری(زبان اهالی خراسان بزرگ)بوده است و همین زبان فهلویست که در بعضی متون از آن به «راژی»(زبان اهل ری)یا«پارسی»(در برابر دری)تعبیر شده است، چنان که ناصر خسرو در سفرنامه گوید که قطران نزد او آمد،شعر پارسی میگفت،ولی دری(گویش خراسانی)نمیدانست و باز خود قطران گفته است: بلبل بهسان مطرب بیدل فراز گل گه«پارسی»نوازد،گاهی زند«دری» (دیوان قطران،چاپ محمد نخجوانی،ص 376) اهمیت دیگر رباعی و دو بیتی از جهت پیوند بسیار نزدیک رباعی و دو بیتی با موسیقیست؛چرا که نکتهیی اندیشیده و پیامی سنجیده را بیمقدمه و مؤخرهی زاید به مستمع القا میکند و سپس بلافاصله فرصت نواختن آلات موسیقی را به هنرمند میدهد."