خلاصه ماشینی:
"مثلا:عماد غزلی دارد که دو بیت آن این است:وصف حسن تو گفتنم هوس است/در مدح تو سفتنم هوس است/شادیم نماند ولیک/غم دل با تو گفتنم هوس است که حافظ پاسخ او را در غزلی با همان وزن و قافیه و ردیف با زیرکی فراوان میدهد و هرچه در دل دارد به او میگوید و نام شعر خود را هم شعر رندانه گذاشته و از عماد هم به نام مدعی یاد میکند،این شعر به قدری رندانه است که استاد عبدالحسین جلالی5در شرح آن مینویسد:این غزل از غزلهای دورهی جوانی حافظ است صراحتی که در این غزل به کار رفته و وصف شب وصال و سفتن در و سرافراز بیرون آمدن از آن کار هم دلیل بر خواستههای ایام شباب چنان که افتد و دانی است!و اضافه میکند از آن جایی که در بیت مقطع شاعر با عبارت(به رغم مدعیان) اشاره دارد به رقیب شعریاش و مدعی او همان عماد فقیه کرمانی که این غزل کشمکش قلمرو رقابت شعریست)ولی استاد در معنی بیت که گربهی عابد نماز کرد را دارد در صفحهی 745 شرح خود مینویسد این توهم گربهی عماد از نوشتههای بیپایهی حبیب السیر است، ولی این بنده(نویسندهی این مقاله)معتقدم که با توجه به دلایل فوق استاد جلالی درست نگفتهاند اگر امروز همچنان شخص چنان گربهیی داشته باشد شما هم با حافظ در قضاوت نسبت به عماد هم عقیده میشوید.
ولی میخواهم بدانم در این مصرع این زاهد عبوس و وجه خمار چه نقشی در مقابل هم ایفا میکنند؟ ایشان:تو تئاتر؟ بنده:نه توی معنای شعر."