چکیده:
مدیریت کلاس سنگ بنای آموزش و یادگیری مناسب است. اما گاهی این کار برای معلم زبان به یک مشکل تبدیل میشود. در کلاسهای زبان ناهمگن (یعنی کلاسهایی که دربرگیرنده زبانآموزانی در سطوح متفاوت زبانی هستند)، در حالیکه محتوای آموزشی ممکن است برای گروهی از شرکتکنندگان بسیار ساده به نظر آید، برای برخی دیگر میتواند بسیار پیچیده باشد. از اینرو استفاده از شیوه آموزشی غیرمنعطف نمیتواند پاسخگوی نیازهای همه گروههای زبانی شرکتکننده در چنین کلاسهایی باشد. نظر به اینکه شیوه مواجهه با چنین مشکلی بهطور معمول در دورهها و کارگاههای آموزش معلمان مورد توجه قرار نمیگیرد، بسیاری از آموزگاران، بهویژه آن دسته که در مدرسههای دولتی به آموزش زبان مشغولاند، راهکارهای موثری برای مدیریت و آموزش در کلاسهای ناهمگن زبان ندارند. مقاله حاضر به بررسی روشهای مواجهه با این مشکل با استفاده از ظرفیت زبانآموزان در سطوح متفاوت زبانی در کلاسهای ناهمگن برای آموزش و یادگیری پرداخته است.
Classroom management is the cornerstone of appropriate teaching and learning. This sometimes
turns into a challenge for the language teacher; particularly when the classroom is heterogeneous
(i. e. , when it includes students at different levels of language proficiency). While the instructional
content might appear too simple for a group of students in such classes, it might be considered
too complicated for others. Hence, applying an inflexible pedagogical approach might not satisfy
the needs of all proficiency levels in these classes. Given the fact that the approach for confronting
such challenges is not usually addressed in professional development courses and workshops,
many teachers, particularly those who teach language at state schools, might not know effective
coping strategies for heterogeneous classes. In an attempt to address this gap, the present article
explores the strategies for confronting and utilizing the potential of language learners at different
proficiency levels.