خلاصه ماشینی:
"5 در مکتب ادبی رئالیسم،اجتماعیات و مسایل حیات اجتماعی در ارتباط متقابل با من فردی بهعنوان یک مکتب ادبی مطرح میشود و این بیان انعکاسیست از تعریف«مدکور دو فرانس»از رئالیسم:«ادبیات بیانگر حقیقت»6ادبیات بهنظر رئالیستها آینهی عصر است و آثار نویسندگان بزرگ رئالیست نیز از وجوه مختلف بیانگر حضور فعال و تنگاتنگ عناصر اجتماعی در ارتباط با«من»فردی داستان است.
رئالیسم جمالزاده در یکی بود یکی نبود بسیار درخشان است بهخصوص اگر به یاد داشته باشیم که این کتاب در واقع اولین اثر رئالیستی ایران است.
نتیجه اینکه در تمام آثار داستانی ایرانی بعد از مشروطه به نحوی شاهد وجود رگههایی از رئالیسم ادبی هستیم،تا جایی که بعض از نویسندگان ما کاملا رئالیستی و بعضی از نویسندگان هم-اگرچه ناخواسته -با توجه به اوضاع اجتماعی ایران و بیان آن به سمت رئالیسم کشیده شدهاند و بر همین اساس ما رئالیسم را باشدت و ضعف آن در بسیاری از آثار میبینیم."