خلاصه ماشینی:
"در سالهای واپسین قرن بیستم و در جهانی که به تعبیر سعدی خوارزم و ختا را صلح افتاده است و مبارزات متفکران جهان و خیرخواهان بشریت در راه رفع تعصبات در بسیاری از ممالک جهان به حاصل نشسته است،هنوز در نظر ساکنان عربستان بین یک مسلمان و یک مسیحی از حیث جوهر انسانیت فرق است و از این بالاتر در نظر او یک شیعهی دوستدار آل محمد که به همهی اصول و فروع اسلام عقیده دارد و رفتار میکند و با فروش هستی و تحمل سختی به عزم زیارت خانهی خدا میهمان ایشان است رافضیست و بیدین،و اگر سازمان ملل و مترک حقوق بشر و اعتراض جهانیان بگذارد واجبالقتل.
و در روزگارانی که بیگانگان،چون سلجوقیان و عربزدگانی چون مبارز الدین محمد،دین را وسیلهی تسلط دنیوی خود کردهاند و بساط سالوس را با تفتیش محتسب گسترده و در خانهی تزویر و ریا گشودهاند،ایرانی صاحب ذوق مسلمان در عین خداپرستی و دینداری با همهی ذوق و نبوغش به جنگ«زهد خشک»آنان رفته است و جلوههای زیبایی و موزونی رقص و نغمهساز را در قالب غزل ریخته و«گلستان خیال»هموطنان همسلیقهاش را خوش کرده است،و بدین جسارت به جنگ مسندنشینان نطامیه بغداد برخاسته که: خوان کرم گستردهیی مهمان خویشم کردهیی گوشم چرا مالی اگر من گوشهی نان بشکنم نینی منم بر خوان تو سر خیل مهمانان تو جامی دو با مهمان زنم تا شرم مهمان بشکنم ادبیات اصیل و پرآوازهی فارسی وقف وصف شاهد و ساقی و شراب است،در همهی ادوار اسلامی ایران،آیا همهی شاعران ما نامسلمان و میخواره و شاهد زاهد و پارسا بودهاند."