خلاصه ماشینی:
"(سورهی یوسف،آیهی 53) یعنی من نمیتوانم نفس خود را از گناه به دور نگاه دارم چه نفس همیشه دستور به عمل زشت میدهد،مگر آنکه خداوند به من رحمت فرماید،چه خداوند بخشنده و مهربان است و به قول حافظ شیراز: گناه اگرچه نبود اختیار ما حافظ تو در طریق ادب باش و گو گناه من است بدبختانه آنانکه خود به گناهان بزرگتری آلوده هستند،گناه دیگران را بزرگ و بزرگتر جلوه میدهند تا مطابق اصل روانشناسی خود را پاک و منزه نشان داده باشند و ادعای تقوی کنند در صورتی که افراد ترتیب شده و مسلمانان واقعی که با اطلاع به اصول انسانسازی دین اسلام دارای شخصیت حقیقی و قابل اعتمادی شدهاند،در مقابل گناه دیگران به عوض تظاهر به تقدس و افشای آن گناه و در نتیجه تقاضای تنبیه و تعزیر مرتکبین آن قدری به خود میاندیشند تا منصفانه دربارهی خود قضاوت کنند و دریابند که اغلب خود گناهی بزرگتر مرتکب شده و از دید دیگران پنهان داشته و از خداوند تقاضای عفو کردهاند،به قسمی که همراه سعدی همیشه میگویند: شرمنده از آنیم که در روز مکافات اندر خور عفو تو نکردیم گناهی آری!آنکس که نسبت ارتکاب گناه به دیگران میدهد و یا میل دارد با افشا کردن گناه کسی او را به تنبیه و احیانا تنبیه و تعزیر بکشاند تا به قول خودش نمونهی سایرین شود خود مرتکب گناه بزرگتری شده و با خودنمایی و ادعای تقدس بیجا به ریاکاری و تظاهر پرداخته که از نظر اخلاق و اجتماع و اصول کلیهی ادبیان به کلی مردود است و اینجاست که باز هم همراه سعدی علیه الرحمه میتوان گفت: بادهنوشی که در او رویوریایی نبود بهتر از زهدفروشی که در او رویوریاست معروف است میگویند در دوران حضرت مسیح علیه السلام زنی را به جرم خلافکاری گرفتند."