خلاصه ماشینی:
"روشها و اسلوبهای مجسمهسازی را نیز میتوان به سه گروه عمده تقسیم کرد: الف-کنده کاندهکاری(حجاری):در این روش مجسمهساز کار خود را با تودهای از ماده جامد(مثلا یک قطعه سنگ یا چوب)آغاز میکند و در روند کاستن از توده مزبور به شکل مورد نظرش میرسد.
ما هنوز مجسمهسازان با یک مشکل بزرگ فرهنگی مواجهند و آن این مردم،حتی علاقهمندان به هنر نتوانستهاند آثار حجمی را بهعنوان یک اثر هنری در منازل خود بپذیرند.
*در نگارش این مقاله از«دایرة المعارف هنر»تألیف رویین پاکباز،انتشارات فرهنگ معاصر،1378 بهره گرفته شده (به تصویرصفحه مراجعه شود) (به تصویرصفحه مراجعه شود) سابقه این هنر در ایران میتواند به چندین هزار سال پیش بازگرددواقوام اولیه در ایران،با ساخت حجمهای سفالی،سنگی، شیشهای و سپس فلزی، این هنر را در دو مرز مصرفی و اعتقادی حرکت دادهاند به اعتقاد بسیاری، مجسمهسازی هیچگاه از رشد و گسترشی به اندازه نقاشی و گرافیک،در این برخودار نبوده است"