خلاصه ماشینی:
"او خصوصیات کودکان دیرآموز را اینگونه بر میشمارد: کودکان دیرآموز کودکانی هستند که از نظر هوشی در رنج 70 تا 84 قرار میگیرند،این کودکان معمولا در کنار تأخیر رشد ذهنی،مشکلات ثانویهای از قبیل مشکلاتی در توجه و تمرکز،اشکالات گفتاری،ضعف هماهنگی بین دست و (به تصویرصفحه مراجعه شود) چشم،جویدن ناخن،بیقراری،مشکلات در زمینهء برقراری ارتباط نیز دارند.
این کودکان اگر در مرحلهء پیش از دبستان باشند،با یک آزمون هوش و اگر در پایهای مشغول تحصیل باشند،با یک آزمون هوش و ارزیابی آموزشی نقاط ضعفشان را پیدا کرده و برای رفع همان نقاط ضعف، پذیرش میشوند و از خدمات آموزشی،کاردرمانی، گفتار درمانی،بازی درمانی و مشاوره بهرهمند میگردند.
نباید تنها به موانعی فکر کنیم که در سر راهمان قرار گرفتهاند،بلکه باید به رفع آنها فکر کنیم گاهی پیش میآید که من در برخورد با مشکلات از رهنمودهای آنها بهرهمند شوم و با افتخار هم میگویم که در این مسایل من از پیشنهاد فرزندانم استفاده کردهام و احساس ناراحتی نمیکنم از این فکر که آنها چیزی به من یاد دادهاند متأسفانه ما بزرگترها همیشه فکر میکنیم که قیم جوانها هستیم هستند.
»یعنی در واقع همه نوع رشد فکری،معنوی و سیاسی مردان را هم به دامن زنان میگذارند،ولی مسأله مهمی که به نظر من خانمها باید به آن توجه جدی داشته باشند،باور کردن خودشان و آشنایی به حقوق و وظایفشان است و اینکه یک دیدگاه مثبت نسبت به خودشان پیدا کنند و بدانند در هر منسبی که قرار بگیرند، (به تصویرصفحه مراجعه شود) میتوانند نقش مؤثری ایفا کنند."