چکیده:
زمینه: تحقیقات مختلفی نشان دادهاند که مشاوره آدلری و واقعیت درمانی بر بهزیستی روانشناختی موثر است، اما آیا مشاوره آدلری و واقعیت درمانی به صورت گروهی بر بهزیستی روانشناختی موثرند و کدام یک تاثیر بیشتری دارند؟ هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد آدلری و واقعیت درمانی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران بود. روش: پژوهش حاضر شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود. 45 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری قرارگرفتند. در این پژوهش گروه آزمایش اول 10 جلسه 90 دقیقهای برنامه آموزش مشاوره گروهی آدلری برگرفته از سلیمی بجستانی (1389) و گروه آزمایش دوم 10 جلسه 90 دقیقهای برنامه آموزش مشاوره واقعیت درمانی برگرفته از شفیع آبادی و ناصری (1398) را دریافت کردند. ابزار پژوهش مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف و کینز، 1995) بود. دادهها به وسیله روش تحلیل واریانس تک متغیری و نرمافزار SPSS نسخه 22، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بین گروه آزمایش اول مشاوره گروهی آدلری، گروه آزمایش دوم واقعیت درمانی و گروه گواه در بهزیستی روانشناختی تفاوت معنیدار وجود دارد (0/001 P˃). نتیجه گیری: مشاوره گروهی آدلری تاثیر بیشتری نسبت به واقعیت درمانی بر بهزیستی روانشناختی داشت. درمان آدلری با تاکید بر شناسایی دقیق سبک زندگی و با تمرکز بر شناسایی و رفع اشتباهات اساسی مختلکننده روابط درونفردی و بینفردی، افراد را به سمت پرورش علاقه اجتماعی هدایت میکند. بنابراین مشاوره گروهی آدلری روشی موثر در افزایش بهزیستی روانشناختی دانشآموزان است. پیشنهاد میشود مشاوران مدارس و مراکز روان درمانی از مشاوره گروهی آدلری در افزایش بهزیستی روانشناختی استفاده کنند.
Background: Various studies have shown that Adlerian counseling and reality therapy are effective on psychological well-being, but do Adlerian counseling and reality therapy as a group affect psychological well-being, and which one is more effective? Aims: The present study aimed to compares the effectiveness of group counseling with Adlerian therapy and reality therapy on psychological well-being in the first high school students in Tehran. Method: The present study employed a control group pretest-posttest quasi-experimental design. The statistical population consisted of all female high school students in public schools in Tehran in the academic year 2019-2020. Using the Multi-stage cluster sampling method, 45 participants were selected and then randomly divided into three 15-individual groups. The first experimental group received ten 90-minute sessions of the Adlerian counseling training program retrieved from Salimi Bejestani (2010) and the second experimental group participated in ten 90-minute sessions of reality therapy counseling training program retrieved from Shafiabadi and Naseri (2019). The research instrument was the Psychological Well-Being Scale (Riff & Keynes, 1995). Research data were analyzed using ANCOVA and SPSS-22. Results: The results showed that there is a significant difference between the first experimental (Adlerian group counseling) group, the second experimental (reality therapy) group, and the control group in terms of psychological well-being (P˃ 0.001). Conclusions: Adlerian group counseling had a better and higher effect on psychological well-being than reality therapy. Adlerian therapy leads people to cultivate social interest by emphasizing accurate lifestyle identification and focusing on identifying and correcting fundamental mistakes that disrupt interpersonal and interpersonal relationships. Therefore, Adlerian group counseling is an effective way to increase studentschr('39') psychological well-being. It is recommended that counselors of schools and psychotherapy centers use the Adlerian group counseling in the treatment of adolescentschr('39') problems.