خلاصه ماشینی:
آیا کسی که سی و چند سال کتاب فلسفه خوانده است، حق ندارد در باب آرای مرد بسیار فاضلی که مدّعی فلسفه است، اظهار نظر کند و تکلیف فلسفه را باید کسانی تعیین کنند که از فلسفه هیچ نخواندهاند و نمیدانند؟آیا باید میدان فلسفه را به پوپر و پوپریها واگذاشت و قلم هر کس را که مقلد پوپر نباشد، بنحوی شکست؟این پوپر کیست که هم دشمنان انقلاب اسلامی در خارج از کشور اثر او را وسیله مخالفت کردهاند و هم در داخل جمهوری اسلامی گروهی برایش سر و دست و پا میشکنند و مخالفت با او را مخالفت با مقدسات میشمارند؟من هم که چند کلمه نوشتم هیاهو برخاست، یکی نوشت که آزادی را از خواننده سلب میکنم، دیگری ملامت کرد که به جای بحث در مسائل کتاب پوپر، بیانیه سیاسی نوشتهام و سومی، که نمیدانستم به دام دروغ و دروغزدگی پوپر افتاده است، یکی دو غلط چاپی(مثل اینکه صفحه 581 شده بود 8 یا«البته»شده بود«وابسته»و«سنخ»شده بود«جنس»)را دستاویز کرده بود که بگوید مطالبی که به پوپر نسبت دادهام، از او نیست.
اما اگر میگویند که تعلیم این آراء شرط تحقق علم و آزادی است، میپرسیم که آیا عالمان قبل از پژوهش علمی به پوپر رجوع میکنند و پژوهندگان همه صبر کردهاند تا پوپر ظهور کند؟آیا درس آزادی و آزادیخواهی او منشاء چه آثاری در سیاست آمریکا و انگلیس و اروپای غربی و اسرائیل که قلمرو نفوذ بیشتر نویسندگان سیاسی و من جمله پوپر است، شده است؟ وانگهی دین صرف مجموعهای از احکام عملی نیست و نمیتوان دیندار بود و به عالم و آدم با نظر غیر دینی نگاه کرد.