چکیده:
معنویت در دوران پستمدرن به یک موضوع عمومی مورد علاقه مردم و نخبگان تبدیل شده است. یکی از رویکردهای چندگانه برای پرداختن به موضوع معنویت رویکرد الهیاتی است که خداباوری را خاستگاه معنویت میشمرد. این نوشتار میکوشد با چنین رویکردی پس از توضیحاتی در باره آیه 97 سوره نحل و بیان مفهوم حیات طیبه، مهمترین ویژگیها و ملاحظات مربوط به رابطه معنویت و فرهیخته زیستن را بر اساس این آیه در محورهای زیر برشمرد: ایمان به خداوند به عنوان بهترین و برترین خاستگاه معنویت، پیوند ایمان و کار نیک، معنویت به عنوان روح حاکم بر زندگی، فزاینده بودن معنویت و حد پایان نداشتن آن، عدم دخالت جنسیت در سودمندی معنویت برای زندگی، قانون الهی بودن تحقق حیات طیبه، و سودمندی معنویت برای زندگی جاودانه انسانها. برای پیام فرادینی این آیه یعنی تاثیر مثبت معنویت برآمده از ایمان بر زندگی میتوان شواهدی در ادیان مختلف یافت.
خلاصه ماشینی:
ایشان در جایی دیگر حیات طیبه را به معنای حرکت به سمت معنویت از طریق دنیایی مناسب و دربردارنده این محورها شمردهاند: رفاه، عدالت، نشاط، شوق کار، علم، فنآوری، معنویت، سبک زندگی اسلامی، اخلاق خوش و به صورت کلی همه چیزهایی که بشر برای بهتر زیستن و سعادت خود به آنها احتیاج دارد و در نگاهی جمعی حتی عزت ملی و استقلال و وابسته نبودن به بیگانگان نیز از نظر ایشان بخشی از حیات طیبه به شمار می-رود.
آیه مورد بحث ما نیز شرط دست یافتن به یک زندگی مطلوب و پاکیزه را مؤمن بودن شمرده است، یعنی در این آیه ایمان خاستگاه و بلکه جوهره معنویت به معنای وسیع کلمه معرفی شده است.
بر اساس این آیه همان گونه که نمیتوان حد مشخصی برای ایمان به خدا (معنویت) و کار نیک تعیین کرد و این دو همواره استعداد افزایش و گسترش را دارند حیات طیبه هم که نتیجه آن است، همین استعداد رشد و گسترش و بالندگی و فزایندگی همیشگی را دارد.
ir (به تصوير صفحه مراجعه شود) سید هادی خسروشاهی و تغییرِ خطِ فارسی کاظم استادی چکیده: بحث تغییر خط فارسی و عربی دامنه دراز دارد اما در طول دویست سال اخیر بیش از پیش مورد نظر واقع شده است.
یکی از محفل هایی که این نظریه را دنبال می نمود، مجله مکتب اسلام و یکی از نویسندگان آن، یعنی جناب حجة الاسلام خسروشاهی است که در آن نوبتهای فراوانی پیرامون مقابله با موضوع تغییر خط ابراز عقیده شده است.