چکیده:
آیرونی، سخنی است دو پهلو که معنا و مفهوم ثانویۀ آن اهمیّت دارد؛ این شگرد ادبی، از ظرفیت گستردهای برای رساندن مفاهیم و مقاصدی که مجالی برای عرضه و مطرحکردن مستقیم آنها نیست، برخوردار است. نسیم شمال (سیّد اشرفالدّین حسینی) از شاعران عصر مشروطه که برای تبیین اندیشههای سیاسی و اجتماعی خود در بحبوحۀ خفقان و استبداد عصر خود، گزیری جز از بیان غیرمستقیم اندیشههای آزادیخواهانهاش نداشته است، از این صنعت بلاغی بهرهها میگیرد. پژوهش حاضر که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع و ابزار کتابخانهای نوشته شده است، تلاش میکند تا نحوۀ حضور آیرونی و انواع آن را در شعر نسیم شمال بررسی کند. نتایج بهدست آمده از این تحقیق نشان میدهد که زبان آیرونیک نسیم شمال، علاوه بر ماندگار کردن آثارش، زمینۀ گستردهای را برای ایجاد آیرونی فراهم میآورد؛ چرا که اساساً بنیاد ادبی آیرونیک، خاصه آیرونیک کلامی، ناظر به معنای ثانویه است، نه معنای اولیه؛ و شاعر با استفاده از این شگرد، ضمن تبیین اندیشههای اجتماعی خود، میکوشد تا خستگی و ملال حاصل از تکرار مضامین را بزداید. همچنین میتوان اذعان داشت که آیرونیهای بهکار رفته در اشعار وی، چندان دیریاب نیست و بیشتر آنها به مانند زبان اشعار شاعر سادهاند. همچنین بر اساس پژوهش حاضر میتوان اذعان داشت که تحلیل اشعار نسیم شمال صرفاً با تلقّی از طنز در مطالعات ادبی موجود (و نه آیرونی)، تقلیلدادن ظرفیتهای نهفته در این متن است.
Irony is an ambiguous word or phrase in which the secondary meaning is of more importance. Irony enjoys a great capacity to convey the meaning which cannot be directly expressed. Although Irony dates back to ancient Greece, classical and even contemporary Persian works have greatly benefited from this figure. Recently, it has been recognized as a notable rhetorical technique and in some cases, it is considered identical to humor, ambiguity, satire, mockery or parody, etc. However, each of these figures includes only a part of the function of Irony. To explain his thoughts amid the political and social repression of the Constitutional Age, Nasim-e-Shomal(Seyyed Ashraf-al-din Hussaini), had no choice but to express his liberal thoughts indirectly. Therefore, Irony and its variants could be found in his poems abundantly. This research was conducted through descriptive-analytical method using library sources. Using irony, Nasim-e-shomal eliminated boredom and monotony caused by the repetition of themes. In his poems, Irony is mostly used consciously in his poems where it is the result of the poet being Ironic rather than being seen as ironic by the reader. Taking his irony as humor limits the deep potentials of his poems. Seyyed Ashraf-al-din’s ironic language provides a wide ground to create irony. The Ironies used in his poems are not rare. Furthermore, they are often as simple as the language of his poems.
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده از اين تحقيق نشان مي دهد که زبان آيرونيک نسيم شمال ، علاوه بر ماندگار کردن آثـارش ، زمينـۀ گسـترده اي را براي ايجاد آيروني فراهم مي آورد؛ چرا که اساسا بنياد ادبي آيرونيـک ، خاصـه آيرونيک کلامي ، ناظر بـه معنـاي ثانويـه اسـت ، نـه معنـاي اوليـه ؛ و شـاعر بـا استفاده از اين شگرد، ضمن تبيين انديشه هاي اجتماعي خود، مي کوشد تا خستگي و ملال حاصل از تکرار مضامين را بزدايـد.
Keywords: Irony, Nasim-e-shomal, Seyyed Ashraf-al-din Gilani, Literature of Constitutional Age, Social Literature.
او با توجه به ملاحظـات سياسـي و اجتمـاعي عصـر خفقان زده اش ، ناچار ميشود براي بيان مفاهيم والا و دغدغه هاي ارزشـمندي کـه در ذهـن خود داشته ، پوشيده و غيرمستقيم سخن بگويد: اشـــرف الـــدين بنفشـــه مـــيبويـــد حــرف حــق را بــه رمــز مــيگويــد (نسيم شمال ، ١٣٧١: ١٣٧) اين پژوهش که به شيؤە توصيفي ـ تحليلي و با استفاده از منابع کتابخانه اي نوشته شـده است ، تلاش ميکند تا نحؤە حضور آيروني و انواع آن را در شعر نسيم شمال بررسي کند.
آيروني ساختاري در اين نوع آيروني، «نويسنده براي پنهـان کـاري از سـاختار اثـر سـود مـيجويـد» (غلامحسين زاده و لرستاني، ١٣٩٠: ٧٤) و تفاوت آن بـا آيرونـي کلامـي در ايـن اسـت کـه نويسنده مقصود خود را در لابه لاي کلام ميگنجاند، برخلاف آيروني کلامي که در سـطح واژگان است .