چکیده:
روحانیت به مثابه یک نهاد در تشیع و جامعۀ ایران حامل نظامی هنجاری است. چنانچه این نظام هنجاری در تضاد و تعارض با دیگر نظامهای هنجاری شایع و مورد پذیرش جامعه قرار گیرد، شاهد بروز وضعیتی هستیم که از آن به مثابه «تضاد هنجاری» یاد میشود. در پژوهش حاضر با ارزیابی مقایسهای میان نظام هنجاری روحانیت و ارزشها و نگرشهای جاری در جامعه به ابعاد مختلف تفاوتهای میان نظام هنجاری نهاد روحانیت و نظام هنجاری اکثریت اعضای جامعه میپردازیم و این پرسش را پاسخ خواهیم داد که آیا این تفاوتها حالت قطبی گرفته و نشانگر تضاد هنجاری است؟ روش این پژوهش، ترکیبی از روش اسنادی، مصاحبه با مطلعان و تحلیل دادههای ثانوی است. یافتهها نشان میدهد در نظام هنجاری روحانیت، نوعی خاصگرایی مذهبی و جنسیتی دیده میشود. از میان هفت محور مورد بررسی، در چهار محور شاهد تضاد هنجاری قابل توجهی هستیم: ازدواج زودهنگام دختران، خانهداری زنان، حق طلاق زنان و اشتغال زنان. در خصوص «حق تصدی مناصب حکومتی» نیز گرچه نه به صراحت و شدت چهار محور قبلی، اما در مورد بسیاری از مناصب شاهد آن هستیم که اکثریت جامعه برخلاف جریان مسلط روحانیت، معتقد به صاحب حقی زنان در تصدی این جایگاههاست.
Introduction: Rohaniat (Shiite religious authority) as a social institute in Tashayo' and Iranian society holds a specified norm system. If this norm system gets into conflict with other common adherent norm system in society, a situation would appear called "norm conflict" in sociological terminology. In the proceeding research, a comparative study between the norm system of Rohaniat and the common adherent norm system in society will be done, the presumptive norm conflict between these two systems will be examined, and the question would get answered that either this situation could be considered as norm conflict or not and whether this norm conflict may lead to social conflict and struggle or not? Although different types of norm conflict around social liberties and lifestyles of members of society can be studied under these assumptions, but our study is concentrated on probable norm conflict over the change in women`s social position. Research Method: The method used in this study is a combination of documentary study, interview with specialists and secondary data analysis. In order to answer the research questions, different aspects of Rohaniat norm system have been extracted in refer to jurisprudential adjudication (fatwas), ethic values and norms and political acts. In addition, corresponding norms and attitudes of society have been extracted out of secondary data (national survey of values and attitudes of Iranians: second and third wave). Findings: After comparing these two sets of values and norms, consequences of probable norm conflict between these two systems have been examined. According to the findings of this research, there are forms and instances of gender and religious particularism in Rohaniat norm system. Among seven studied subject that are related to women' social position, we can notice remarkable norm conflict in at least 4 subject: premature marriage of girls, women' housekeeping, right for women to divorce and, women' work and employment. Although there is not an explicit and sharp conflict over the right for women to acquire political positions and appointments, but we can notice that a big majority of society contrary to Rohaniat norm system, believes in the right for women to acquire middle and high political appointments like minister, governor, mayor and so on. Conclusion: The gap between common norm system of the majority of society and Rohaniat norm system, appears in different explicit social conflicts: (1) political conflicts and struggles between Rohaniat institution and state; (2) theoretical debates and disputes between Rohaniat institution and pro-women' rights social groups; (3) media and virtual conflicts in mass media and social networks; (4) norm conflict between social groups and inside family institution. Consequently, in the triangle of society, state and Rohaniat institution, we notice different forms of social and norm rupture around women' issues that is an alarming social symptom for society. The absence of convincing procedures and the presence of particularistic norm systems in Iranian society, put the vital necessity of social dialogue among Rohaniat institution, women' movement and policymakers about women' issues in front of Iranian society.
خلاصه ماشینی:
سوال اصلي که در اين پژوهش پي گرفته ميشود اين است که ميان نظام هنجاري روحانيت ١ و نظام هاي هنجاري عرفي درون جامعه بر سر مسائل مربوط به زنان چه مصاديقي از اشتراکنظر و تضاد هنجاري قابل مشاهده است ؟ چارچوب مفهومي هنجارها و تضاد هنجاري: هنجارها را ميتوان قواعد مرسوم و رايجي تلقي کرد که حاکم بر رفتار درون گروه ها و جوامع هستند (بيچيري و همکاران ، ٢٠١٤).
مصاديق نابرابري حقوق سياسي: حق انتخاب شدن زنان ، حق انتخاب کردن زنان مصاديق نابرابري حقوق اجتماعي: کارخانگي زن ، تحصيل زنان شايان ذکر است که از ميان مجموعه مصاديق ذکر شده است ، با عنايت به داده هاي آماري موجود (نتايج موج هاي دوم و سوم پيمايش ملي ارزش ها و نگرش هاي ايرانيان ) تنها هفت شاخص قابل بررسي تطبيقي هستند که عبارتند از: ازدواج زودهنگام دختران ؛ خانه داري زنان ؛ حق طلاق زنان ؛ اشتغال زنان ؛ حق تصدي مناصب حکومتي؛ کنترل بدن و پوشش ؛ کنترل اختلاط و تفکيک جنسيتي يافته هاي پژوهش ازدواج زودهنگام دختران : رويکرد مسلط در روحانيت ، سن ازدواج را زمان بلوغ ميداند؛ بدين ترتيب ، وقتي پسر و دختر به سن بلوغ رسيدند شرعا ميتوانند ازدواج کنند(٢) (اميني، ١٣٩٠: ٨١).
حتي در مورد مناصبي نظير رياست جمهوري و قضاوت هم که اکثر پاسخگويان در موج سوم مخالف تصديگري زنان گزارش شده اند، همچنان يک اقليت بسيار قابل توجه موافق تصدي اين جايگاه ها توسط زنان هستند که بيانگر تفاوت ديدگاه بيش از ٤٠ درصد جامعه در مورد تصدي اين مناصب توسط زنان با رويکرد مسلط در روحانيت است .