چکیده:
امروزه اهمیت کارآفرینی در توسعۀ جوامع آشکار و نقش آموزشهای فنی و حرفهای در این بخش ویژه است. استفادهکنندگان از آموزشهای فنی و حرفهای با توجه به مهارتی که ناشی از آموزش است و تجربۀ عملی کار را در محیط آموزشی انجام میدهند، وضعیت مطلوبتری نسبت به شغل دارند. بر همین اساس، هدف از انجام این پژوهش مقایسۀ قابلیتهای کارآفرینی در بین فراگیران مراکز آموزش فنی و حرفهای و هنرستانهای فنی و حرفهای است. روش پژوهش توصیفی با رویکرد پیمایشی است که در بین جامعۀ آماری کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای و هنرستانهای فنی و حرفهای انجام گرفت. با توجه به حجم بالای مخاطبان تعداد 300 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند؛ از مراکز آموزش فنی و حرفهای 150 نفر و از هنرستانهای فنی و حرفهای نیز 150 نفر انتخاب شدند. برای افزایش همگنسازی نمونۀ آماری از هر دو بخش در 3 رشتۀ آموزشی اقدام به سنجش قابلیت کارآفرینی شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ محققساخته است که در بعد کنترل درونی، استقلالطلبی، توفیقطلبی، ریسکپذیری و خلاقیت قابلیتهای کارآفرینی را سنجید. دادهها در پایان با استفاده از نرمافزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که قابلیت کارآفرینی در بین هر دو گروه کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای و هنرستانهای فنی و حرفهای نامطلوب است، ولی قابلیت کارآفرینی کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای از هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای بیشتر است. ضعف قابلیت کارآفرینی فراگیران آموزشهای مهارتی بیانگر برنامهریزی بهتر و توجه بیشتر به تقویت مولفههای کارآفرینی در بین فراگیران این بخش است. با توجه به رسالتی که آموزشهای فنی و حرفهای در ورود به بازار کار برای کارآموزان دارد، تقویت مهارتهای مرتبط با کارآفرینی باید در اولویت این آموزشها قرار گیرد.
Today revealed the importance of entrepreneurship in the development of societies and the role of vocational training in this special section. Users of vocational training according to the skills resulting from training and practical experience working in educational environments do better condition than in jobs. Accordingly, the aim of this study is to compare the ability of entrepreneurship among learners and vocational Education training (VET) centers and technical High school students. The study is a descriptive survey among the population of trainees, vocational education training centers and technical High school students. As for the high volume audience of 300 people were selected as sample, vocational education training centers150person and technical High school 150 students were selected. To increase the homogenization of the sample from both the 3 Department of Education to assess the ability to be entrepreneurial. Questionnaire data collection made in the internal control, need for independence, need for achievement, creativity, risk-taking and entrepreneurship ability can be assessed. The collected data were using SPSS software at 2 part descriptive and inferential statistics, analyzed. The findings showed that entrepreneurial ability among vocational education trainees center and technical High school is undesirable, But the entrepreneurial ability of vocational education trainees center better than technical High school students, vocational further. The weak entrepreneurial skills training learners reflect better planning and more attention to boosting entrepreneurship among learners components of the sector. According to the mission that vocational training is for trainees to enter the labor market strengthen skills related to entrepreneurship education should be the priority
خلاصه ماشینی:
بر همین اساس، هدف از انجام این پژوهش مقایسۀ قابلیتهای کارآفرینی در بین فراگیران مراکز آموزش فنی و حرفهای و هنرستانهای فنی و حرفهای است.
بر همین اساس، هدف از انجام این پژوهش مقایسۀ قابلیت کارآفرینی در بین فراگیران مراکز آموزش فنی و حرفهای و هنرستانهای فنی و حرفهای میباشد.
در مقابل نیز مراکز آموزش فنی و حرفهای که با رویکردی عملی اقدام به ارائۀ آموزشهای مهارتی میکند، میتوانند به عنوان بخش مهمی از بروز روحیۀ کارآفرینی در بین فراگیران آن نقش تأثیرگذاری ایفا نمایند.
یافتههای این پژوهش نشان داد که قابلیتهای کارآفرینی در بین دانشآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای و کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای در سطح پایینی قرار دارد و کسانی که مشغول به دریافت آموزش در این دو بخش هستند، از ابعاد کارآفرینی وضعیت نامطلوبی دارند.
نتایج این پژوهش نشان داد که وضعیت کنترل درونی در بین دانشآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای پایینتر از کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای میباشد.
هر چند در هر دو گروه وضعیت کنترل درونی پایینتر از میانگین است اما در کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای این گرایش بیشتر به میانگین نزدیک میباشد.
نتایج در کل بیانگر آن است که قابلیتهای کارآفرینی در بین کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفهای مطلوبیت بیشتری نسبت به هنرستانهای آموزش و پرورش دارد.
همچنین در پژوهشهای صورت گرفته تناسب متوسط بین آموزش فنی و حرفهای با اهداف کارآفرینی مشخص شده است ( شیروانی، 1385؛ پاسبان، 1385؛ نیکخو، 1386؛ هنان، 2003).
Entrepreneurshipeducation: a new approachtosolve the employment problemof graduatesinagriculture,National conference on entrepreneurship and management of knowledge based business.