چکیده:
زمینه و هدف: اجرای موفق برنامه اعتباربخشی، بهعنوان ارزشیابی منظم از مراکز بیمارستانی با هدف بهبود کیفیت خدمات و ارتقای ایمنی بیماران، تا حدود زیادی بستگی به آشنایی مدیران مراکز درمانی به دانش مدیریت بیمارستانی و وجود نیروی انسانی مختصص و متعهد دارد. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط درک پرستاران از عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با عملکرد آنان در آزمونهای دهگانه اعتباربخشی بیمارستان شهید رحیمی خرمآباد در سال 1399 بود.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پرستاران بیمارستان شهید رحیمی خرمآباد بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 112 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بودند از پرسشنامه عدالت سازمانی Niehoff & Moorman، پرسشنامه تعهد سازمانی Meyer & Allen و آزمونهای دهگانه استانداردهای اعتباربخشی که توسط بیمارستان شهید رحیمی خرمآباد در سال 1399 اجرا شده بود. دادهها توسط نرمافزار SPSS 24 و با استفاده از شاخصهای توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار، حداقل و حداکثر نمره) و آزمونهای آماری ضریب همبستگی Pearson و تحلیل Regression چندمتغیره تحلیل گردید.
ملاحظات اخلاقی: رضایت آگاهانه شفاهی از شرکتکنندگان کسب گردید و به آنان درباره محرمانگی اطلاعات، اطمینان داده شد.
یافتهها: بین ادراک پرستاران از عدالت سازمانی (01/0>p، 44/0=rs) و تعهد سازمانی (01/0>p، 33/0=rs) با عملکرد آنان در آزمونهای دهگانه اعتباربخشی رابطه مثبت معنادار وجود داشت. 19 درصد از کل واریانس عملکرد پرستاران در آزمونهای دهگانه اعتباربخشی توسط ادراک آنان از عدالت سازمانی و تعهد سازمانی تبیین گردید.
نتیجهگیری: درک پرستاران از عدالت سازمانی به عنوان یک عامل نیرومند در اثربخشی سازمانی میتواند بر تعهد آنان به سازمان نیز موثر بوده و در نتیجه اثربخشی و کیفیت ارائه خدمات در سازمان را به همراه داشته باشد، لذا نیاز است که مدیران مراکز درمانی با تعامل منصفانه و رفتارهای عادلانه حرفهای در ارتباط با پرستاران، نهتنها تعهدشان را نسبت به سازمان افزایش دهند، بلکه انگیزه کافی را برای مشارکت آنان در اجرای برنامه اعتباربخشی فراهم آورند.
Background and Aim: Successful implementation of the accreditation program, as a
regular evaluation of hospital centers with the aim of improving the quality of services
and patient safety, largely depends on the familiarity of medical center managers
with the knowledge of hospital management and the existence of scientific and
committed manpower. The aim of this study was to investigate the relationship
between nurses' perception of organizational justice and organizational commitment
with their performance on decuple tests of accreditation of Shahid Rahimi Hospital in
Khorramabad in 2020.
Materials and Methods: The research method was descriptive-correlation. The
statistical population was the nurses of Shahid Rahimi Hospital in Khorramabad,
from which 112 people were selected by random sampling. Data collection tools
were Niehoff & Moorman's Organizational Justice Questionnaire, Meyer & Allen's
Organizational Commitment Questionnaire and decuple tests of accreditation
conducted by Shahid Rahimi Hospital in Khorramabad in 2020. Data were analyzed
by SPSS 24 software using descriptive indicators (frequency, frequency percentage,
means, standard deviation, minimum and maximum score) and statistical tests
Pearson correlation coefficient and multiple Regression analysis.
Ethical Considerations: Verbal informed consent was obtained from participants and
to they was assured about information confidentiality.
Findings: There was a significant positive relationship between nurses' perception of
organizational justice (p<0.01, rs=0.44) and organizational commitment (p<0.01,
rs=0.33) with their performance on decuple tests of accreditation. 19% of the total
variance of nurses' performance on decuple tests of accreditation was explained by
their perception of organizational justice and organizational commitment.
Conclusion: Nurses' perception of organizational justice as a powerful factor in
organizational effectiveness can also affect their commitment to the organization and
thus the effectiveness and quality of service delivery in the organization. Therefore, it
is necessary for the managers of medical centers not only to increase their
commitment to the organization but also provide sufficient motivation for their
participation in the implementation of the accreditation program, through fair
interaction and fair job behaviors in relation to nurses.