چکیده:
جایگاه مهم مسؤولیت مدنی روز به روز در جوامع ملموستر و حساستر است که از سوی دیگر ارتباط قراردادها با نظم عمومی نیز سبب محدودیتهای نیز شده است تأثیر رضایت زیاندیده در دعوای مسؤولیت مدنی نیز علیرغم اینکه با رضایت حاصل میشود در جاهایی مؤثر و در جاهایی دیگر به جهت اینکه با نظم عمومی مخالف بوده مؤثر نیست ازاین رو شناخت دقیق رضایت زیاندیده قبل از ورود ضرر و پس از ورود ضرر از حیث تأثیر یا عدم تأثیر و شناخت چارچوبهای نظری دیگر لازم و ضروری بنظر میرسد. از سوی دیگر رضایت زیاندیده با فرض کمال و صحت که در موارد ممنوعه قانونی نیز نباشد مورد پذیرش عقلاء و سیره عقلی و عرف قرار گرفته و با مبانی اصل حاکمیت اراده در حقوق و قاعده اذن مالک قابلیت انطباق را داشته است.
The most important position of civil responsibility in societies is more tangible and sensitive. On the other hand, the relationship of contracts with public order has also caused some restrictions. The effect of the consent of the lost in civil liability conflict, even though is led to satisfaction. It is effective in some places and ineffective in other ones due to being against public order. Therefore, the accurate cognition of the lost satisfaction before and after occurrence of the loss in terms of effect and lack of influence and understanding other theoretical frameworks seem to be essential. On the other hand, the satisfaction of the lost with the assumption of maturity and accuracy which is not prohibited by law is also accepted by the intellectuals, rational, and the custom and conforms to the basis of the principle of sovereignty, and the will be in the rights and norm of the owner permission
خلاصه ماشینی:
در جهت تحقق مسؤوليت مدني وجود چند رکن لازم و ضرروي است که عبارتند از ١- وجود ضرر ٢- ارتکاب فعل زيانبار٣- رابطه سببيت بين فعل شخص وضرري که وارد شده است (کاتوزيان ، ١٣٩٢، ١٤٢) و جايگاه تحقيق در بند ٢ مذکور يعني فعل زيانباري باشد که جهت شناخت دقيق تأثير رضايت زيان ديده بايستي در درجه اول به اين پرسش پاسخ داده شود که آيا رضايت زيان ديده باعث مي شود فعل زيانبار فعل مباح شناخته شود يا خير و اينکه ماهيت رضايت عقد است يا ايقاع و مباني رضايت اعم از فقهي و حقوقي تحت چه عناويني بحث وگفتگو شود و همينطور بايستي اعلام شود که پس از رضايت چه آثار حقوقي-کيفري براي زيان ديده بوجود ميآيد و آيا اينکه اثر رضايت زيان ديده مطلق است و يا اينکه در برخي از مواد و تحت شرايط رضايت موثر و مفيد نفي مسؤوليت نيست .
در ايجاد اين رابطه ديني اراده هيچ يک از آن دو حاکم نيست حتي در موردي که مسؤول بعمد ديگري زيان مي - رساند، چون مقصود نتيجه مستقيم او اضرار است نه ايجاد دين براي خود و کار او را بايد در زمره وقايع حقوقي شمرده و مسؤوليت مدني هيچگاه نتيجه مستقيم عمل حقوقي نيست (کاتوزيان ، ١٣٩٢، ١١) و مسؤوليت مدني، معناي عام تکاليفي است که در نتيجه امر مشروع يا نامشروعي، بدون اينکه قرارداد صحيحي در ميان باشد پديد ميآيد (صفايي و رحيمي، ١٣٩٢ ،٧) و مقصود از مسؤوليت مدني در معناي خاص آن است که شخص بدون بين او و زيانديده قرارداد بسته شده باشد مسؤول قرار گيرد که اين قسم از ضمان يا مسؤوليت به حکم قانون و بدون دخالت اراده اشخاص ايجاد مي شود که ضمان قهري يا مسئوليت مدني در معني خاص نام دارد (قاسم زاده ، ١٣٩٠، ١٩) و ضمان امري است اعتباري که شارع مقدس يا عقلاء يا هر دو آن را اعتبارکرده است .