چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین الگوی مفهومی فرصتسازی بر اساس تجارب زیسته زنان از فرصتها و تهدیدهای ادراک شده در هنگام قرنطینه خانگی ناشی از کرونا بود.
روش: بدین منظور در قالب یک طرح کیفی و به روش پدیدارشناسانه، 12 نفر از زنان شهر تهران به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته، دادههای حاصل از آن با استفاده از روش تحلیل محتوای موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که شش بعد خانوادگی (قوام بخشی خانواده/ ناتوانی در کنترل مسائل)، فردی (شادابی عملکردی/ کرختی عملکردی)، معنوی(توسلجویی/ بیصبری)، اقتصادی(اقتصاد مقاومتی/ ولنگاری مصرف)، اجتماعی(همکاری سیاستهای اجرایی/ عدم همراهی سیاستهای اجرایی) و بهداشتی(خودمراقبتگری/ اقدام به رفتارهای پرخطر) با نگاه تهدید و فرصت در ایام قرنطینه حاصل شد. هر یک از این ابعاد دارای مضامین فرعی نیز بود. در نهایت مدل مفهومی جهت فرصتسازی در این ایام از یافتهها استخراج شد.
نتیجه گیری: هر شش بعد خانوادگی، فردی، معنوی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در فرصت سازی و تدوین الگو نقش داشتند.
Aim: The aim of the present study was to develop a conceptual model of opportunism based on womenchr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s lived experiences of perceived opportunities and threats during corona home quarantine.
Method: For this purpose, in a qualitative and phenomenological method, 12 women in Tehran were selected by purposive sampling method and using semi-structured interviews, the data were analyzed using thematic content analysis method.
Findings: The findings of the study indicated that the six dimensions (family consistency / inability to control problems), individual (functional well-being / functional numbness), spiritual (recourse / impatience), economic (resistance economy / consumption laziness), social (Cooperation of executive policies / non-compliance with executive policies) and health (self-care / taking risky behaviors) was achieved by looking at threats and opportunities during quarantine. Each of these dimensions also had sub-themes. Finally, a conceptual model for opportunism was extracted from the findings.
Conclusion: All six dimensions of family, individual, spiritual, economic, social and health were involved in creating opportunities and modeling.