چکیده:
مفهوم سواد، برای همه انسانها، مفهوم و موضوعی بدیهی و آشناست. در گذشته، خواندن و نوشتن، سواد محسوب میشد و امروز، ابعاد جدیدی از سواد، ذیل عنوان سواد کارکردی، آشکار و عمومی شده است. این پژوهش، یک پژوهش کیفی و تحلیلی بوده که با استفاده از روش پژوهش کتابخانهای انجام شده است. موضوعاتی و مهارتهایی همچون سواد رسانه، سواد داده، سواد دیجیتال، سواد سیاسی، سواد مالی، سواد فناوری و ...، بهوفور در افواه و رسانهها طرح و بحث شده است. مطالعه آینده در 50 سال اخیر، به موضوعی جدی در دانش بشری تبدیل شده است و همین جدیت، الزام بهرهگیری عمومی از آینده را رقم زده است. برهمینمبنا، در سالهای اخیر، یک عنوان مهارتی نوین دیگر به سواد کارکردی افزوده شده است که تحت عنوان «سواد آینده» شناخته میشود. این پژوهش، فتحباب پرداختن به سواد آینده در زبان فارسی است و با طرح معیار زمان در تقسیمبندی سواد، سواد آینده را به نسبت سواد گذشته و سواد اکنون و بهعنوان مهارتی ضروری برای انسان ایرانی در قرن 15 خورشیدی طرح و بررسی کرده است.
The concept of literacy is quite obvious and familiar to all human beings. In the past, literacy included reading and writing; today, however, new dimensions of literacy, under the heading of functional literacy, have emerged apparently. Issues and skills such as media literacy, information literacy, digital literacy, political literacy, financial literacy, technological literacy are being widely discussed in the media and among people. This is a qualitative - analytical research which employs library research method. The study of the future has turned into a serious issue in human literacy in the last 50 years, and this significance has made it necessary to make public use of the future studies. Accordingly, another new skill-based topic has been added to functional literacy, known as “future literacy”. This research involves initial attempts of future literacy in Persian language. Proposing time criterion in dividing literacy issues, this research has investigated future literacy related to past and present literacy as an essential skill for Iranian human beings in the 15th century.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش ، فتح باب پرداختن به سواد آينده در زبان فارسي است و با طرح معيار زمان در تقسيم بندي سواد، سواد آينده را به نسبت سواد گذشته و سواد اکنون و به عنوان مهارتي ضروري براي انسان ايراني در قرن ١٥ خورشيدي طرح و بررسي کرده است .
OECD / تجارت آزاد، پيشرفت در فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات و ظهور جوامع دانش بنياد، تأکيد ميکند که مفهوم سواد، از خواندن و نوشتن پايه (سواد پايه و بنيادين ) فراتر رفته است و ذيل 2 عنوان سواد کارکردي، توانايي به کارگيري سطوح مختلفي از تحليل ١ ، فهم درجات انتزاع ، تعبيه 5 نشانه ها در سبکي پيچيده تر٣ ، کاربرد دانش نظري ٤ و مديريت ساير مهارت هاي پيچيده زندگي را دربرگرفته و به طور فزاينده در کانون راهبردهاي سواد ملي کشورهاي توسعه يافته قرار گرفته است .
Manca, Bocconi, & Gleason 9.
Gui, Huang, & ZKao 11.
org/wKat-are-tKe-13-types-of-literacy/ Kttps://tKecurrent.
org/resource_section/tKe-many-forms-of-literacy Kttps://teacK.
com/discover/blog/skyward-blogs/skyward-executive-blog/marcK-201/ tKe-top-10-literacies-in-education-today Kttps://gaspelit.
ca/types-of-literacy/ Kttps://mindfultecKnics.
Futures Literacy 3.
TKe development of gender differences in information and communication tecKnology (ICT) literacy in middle adolescence.
Visual Literacy during tKe Period of ArcKitectural Education.
“TKink globally, act locally”: A glocal approacK to tKe development of social media literacy.
Basic and Functional Literacy and tKe Attainment of Vision 20- 2020 in Nigeria.
Digital literacy and tKe national curriculum for England: Learning from Kow tKe experts engage witK and evaluate online content.