چکیده:
معقولات که از نوع مفاهیم کلی هستند بر سه دسته تقسیم می شوند : معقول اول ، معقول ثانی منطقی و معقول ثانی فلسفی .پژوهش پیش رو با روشی تحلیلی و توصیفی در آراء علامه طباطبایی به این نتیجه رهنمون شد که ایشان معقول ثانی فلسفی را به مفاهیمی که عروض آنها ذهنی و اتصافشان خارجی تعریف کرده اند و نقش علم حضوری را در دست یابی به آن بر جسته می شمارند .علامه طباطبایی مفاهیمی ؛ چون وجود ، عدم وجوب وامکان و... را از این قبیل می دانند .ایشان برخی از مفاهیم را به صراحت از معقولات ثانیه بر شمر ده اند ؛ولی بر خی مفاهیم را هر چندتصریح به معقول ثانی بودن آن نکرده اند یا حتی تصریح به معقول اول بودن کرده اند ؛اما با توجه به مبانی ایشان می توان از این دسته به حساب آورد. از دیدگاه علامه طباطبایی معقول ثانی فلسفی ویژگی های متعددی دارد .مهمترین ویزگی این دسته از مفاهیم انتزاع از یافته های علم حضوری می باشد
The concepts of general concepts are divided into three categories: the first rational, the rational second, and the rational Second Phylosophy. The preceding study, with an analytical and descriptive method in Allamah Tabatabai's opinions, led to the conclusion that he introduced a reasonable philosophical second to concepts Whose concepts of subjectivity and their interconnections have been defined and the role of the science of presence in achieving it. The Tabatabaian authorities understand the concepts as being, unnecessary, and so on. They have some concepts Are explicitly described in terms of secrets, but they have not, on any account, been conceived to be reasonable in the sense that they are secondary, or even stated Being sensible first, but considering their basics, one can count on this category. From the point of view of philosophical Secondary Allamah Tabatabai, it has many characteristics. The most important feature of this category is the abstraction of the findings of the science of presence.