چکیده:
به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی از مدارس و دانشگاه ها مجبور شده اند فعالیت های حضوری خود را تعطیل کنند و اکنون در حال تغییر شیوه های آموزش از نظام آموزش حضوری به نظام آموزش و یادگیری الکترونیکی به ویژه آموزش آنلاین هستند. این شرایط به وضوح در ایران و سایر کشورهای جهان قابل مشاهده است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر کرونا بر آموزش پایه اول ابتدایی انجام گرفت. این پژوهش به صورت کیفی انجام شده که در آن ۱۰ خانواده مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه عمیق و «خود شرح حال نویسی» و از طریق نمونه گیری هدفمند انجام شد. روش تجزیه و تحلیل یافته ها، تحلیل محتوای متن مصاحبه است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که تمامی خانواده ها موافق آموزش حضوری هستند و همچنین معتقدند آموزش حضوری تاثیرات مثبت دیگری از جمله اجتماعی شدن دانش آموز، کاهش وابستگی به خانواده و استقلال دانش آموزش داشته است که در آموزش مجازی این شرایط فراهم نیست.
خلاصه ماشینی:
میرانی سرگزی و همکاران (1399) در بررسی انجام شده بر روی کرونا و چالشهای آموزش مجازی در ایران برخی از دلایل موفقیت آمیز نبودن آموزش مجازی در شرایط بحرانی کرونا در ایران را بیان میکنند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: مشکل بودن آموزش مجازی برای مقطع ابتدایی )دانش آموز ابتدایی باید در کلاس و با نظارت معلم که شیوه های تدریس را آموزش دیده آموزش ببیند(؛ عدم دسترسی همه اعضای خانواده به امکانات سمعی و بصری هوشمند )نابرابری دیجیتالی( نداشتن مهارت لازم بسیاری از خانواده ها برای آموزش فرزندان خود در خانه؛ ایجاد اضطراب و نگرانی در دانش آموزان و خانوادهها؛ همکاری نکردن خود فرزندان در امور درسی با والدین )جدی نگرفتن فضای آموزش از راه دور(؛ و ...
برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق با والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی و روش خود شرح حال نویسی استفاده شده است.
4- یکنواختی و عدم وجود تنوع در خانه: در آموزش حضوری با توجه به تنوعی که معلم در آموزش هر درس به کار میبرد میزان یادگیری آنها افزایش پیدا میکند و با اشتیاق هر درس را یاد میگیرن ولی مجازی ایجاد این تنوعها برای والدین امکان پذیر نیست.
همچنین برخی خانوادهها که چند دانش آموز دارند نداشتن گوشی به تعداد دانش آموزان و عدم توانایی مالی برا تهیه آن و مشکلات دسترسی به اینترنت از جمله مواردی هستند که این شیوه آموزش را برای والدین مشکل کرده است.