چکیده:
مقدمه: رفتار اطلاعاتی اصطلاحی است که برای توصیف بسیاری از روشهای تعامل انسان با اطلاعات استفاده میشود. اجتناب از اطلاعات نیز یکی از وجوه رفتار اطلاعاتی و روشهای تعامل انسان با اطلاعات است. اجتناب از اطلاعات مجموعهای از رفتارها و اقدامات گزینشی بهمنظور متوقف کردن، محدود کردن، تأخیر جستجو، مواجهه، پردازش، و استفاده از اطلاعات است. هدف اصلی این پژوهش بررسی اجتناب از اطلاعات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در مطالعه مقالههای علمی است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی پیمایشی است. جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی در سال تحصیلی 98-99 دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند. روش نمونهگیری تصادفی بود. دانشجویان پرسشنامههای الکترونیکی اجتناب اطلاعات و نیاز به شناخت را تکمیل کردند. از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه، رگرسیون خطی ساده، رگرسیون چند متغیره برای تحلیل آماری استفاده شد. یافتهها: میانگین اجتناب از اطلاعات دانشجویان 21/2 و میانگین نیاز به شناخت آنها 55/3 بود. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار میزان اجتناب از اطلاعات دانشجویان برحسب پایه تحصیلی آنان بود. بین اجتناب از اطلاعات و نیاز به شناخت رابطه معنادار مشاهده شد. متغیر پایه تحصیلی در رابطه بین اجتناب از اطلاعات و نیاز به شناخت نقش کاهشی داشت. نتیجه: میزان نیاز به شناخت دانشجویان با اجتناب از اطلاعات آنان رابطه عکس دارد، همچنین با افزایش پایه تحصیلی آنها نیاز به شناخت آنها افزوده میشود. میتوان برای دانشجویان پایههای پایینتر این روند را تسریع نمود. پیشنهاد میشود که برای آنها دورههای آموزش سواد اطلاعاتی، تور کتابخانه، و معرفی پایگاههای اطلاعاتی تخصصی برگزار شود.
Introduction: Information behavior is a term used to describe many methods of human interaction with information. Information avoidance (IA) is also one of the aspects of information behavior and human interaction with information. IA is a set of selective behaviors and actions intended to stop, limit, and delay the search, the encounter, the processing, and the use of information. The main purpose of this study was to investigate medical students’ IA in the study of scientific articles. Methodology: Students of Hamedan University of Medical Sciences took part in the present study, which was an applied survey. The sampling technique for this survey was random. Students completed electronic questionnaires for both IA and Need for Cognition (NFC). One-way analysis of variance, simple linear regression and multivariate regression were used for statistical analysis. Findings: Across all students, IA and NFC averaged 2.21 and 3.55, respectively. Results showed that students' grades were associated with the level of IA. There is a significant relationship between IA and NFC, which decreases with the student's grade. Conclusion: IA decreases with increasing NFC, as well as increasing grades of medical students. This process can be accelerated for lower grading. It is suggested that information literacy training courses, library tours, and introduction of specialized databases will be held for them.