خلاصه ماشینی:
"در میان رمانهایی که سارتر به قصد تبلیغ و ترویج مکتب اصالت وجود به رشته تحریر درآورد، تهوع دارای پیچیدگیها و دشواریهای خاص فلسفه اولی-ماوراء الطبیعه-است ما از آن جهت که برای نخستین بار در قالب رمان، مهمترین مفاهیم و مقولات این مکتب نظیر آزادی، سوء نیت، پدیدار شناسی، زمان و هنر را مورد بحث قرار داده، از اهمیت شایانی برخوردار است.
»(صفحه 78)پس از این رویداد تجربیاتی از این دست که متضمن تردیدی ماوراء الطبیعه در وجود خود و دیگران است، سراغ روکانتن میآید و هر از چندگاه موجبات تهوع وی را فراهم میآورد.
روکانتن با مشاهده و بررسی لحظه لحظه زندگی خود، به فهمی دقیق از جهان خارج و نیز موقعیت خود در آن دست مییابد و رابطهاش را با جهان، رابطهای پریشان میبیند، تأثیر این آگاهی است که اغلب موجب احساس تهوع در وی میگردد.
تحقیق در خصوص زندگی در ولبون نیز که در واقع کوششی است برای توجیه زندگی، نافرجام میماند، زیرا او وقتی با گذشته خود قادر به توجیه خویشتن نیست، گذشته شخص دیگر نیز قادر به انجام این کار نمیتواند باشد.
زیرا هرچند که ظاهرا فارغ از هر گونه قید و بند است اما اندکی دقت در حرکات و اعمال او نشان میدهد که وی در حقیقت آزاد نیست چون«التزام»و«تعهد»را نیز نوعی قید و بند میپندارد، و از این لحاظ مانند بسیاری از مردم دارای«سوء نیت»است و کسی که سوء نیت دارد، وجود حقیقی نمیتواند داشته باشد، برای اینکه سوء نیت به مثابه حجابی بین فرد و وجود او عمل میکند."