چکیده:
هویت اجتماعی به ویژگیهایی اشاره دارد که یک جامعه را از جوامع دیگر متمایز میکند. این مقوله که با ورود شبکههای اجتماعی مجازی، دچار تغییر و تحولات عمدهای شده است، بیش از هر گروهی، در ارتباط با جوانان اهمیت مییابد؛ چراکه جوانی، مرحلۀ تکوین هویت مستقل و استقلالیابی آنان است. در این زمینه یکی از پدیدههای انکارنشدنی در کشور ما، گسترش روزافزون کاربرد کامپیوتر و شبکههای اجتماعی مجازی از سوی جوانان است. نگارنده با هدف بررسی رابطۀ میان وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و هویت اجتماعی دانشجویان به انجام این پژوهش دست یازید که جامعۀ آماری آن را 130 نفر از دانشجویان رشتۀ مدیریت تشکیل داد. حجم نمونه هم با استفاده از فرمول کوکران 97 نفر محاسبه شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS22 انجام گرفت. جهت سنجش ابعاد هویت اجتماعی از شاخصهای هویت قومی، دینی، ملی و جهانی و برای سنجش وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. سنجش روایی نیز با استفاده از روش روایی صوری انجام گرفت.
نتایج سنجش پایایی ابزار اندازهگیری، نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامۀ سنجش هویت اجتماعی، 717/0 و در حوزۀ سنجش وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی، 778/0 میباشد که نشاندهندۀ پایایی پرسشنامه در سطح مطلوب است؛ همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که میان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و کلیۀ ابعاد مطرحشده در حوزۀ هویت اجتماعی، بجز هویت ملی و هویت دینی، رابطۀ مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی به شیوۀ گام به گام نیز نشان داد که تنها مؤلفۀ هویت جهانی، وارد مدل رگرسونی استفادۀ دانشجویان از شبکههای اجتماعی مجازی شده و این بعد، بیشترین اثر را بر هویت اجتماعی داشته است.
One of the most fundamental issues facing today's society and social identity is that with the arrival of virtual social networks major changes have occurred. This issue, more than any other group, is of great importance for youth social identity because this stage of life, identity and independence issue is the formative stage. In this context one of the inalienable phenomena in the world, including our country, is the increasing use of virtual networks (including social networking and mobile computing). The aim of this study was to investigate the relationship between students' social identity and status of virtual social networks. The study sample was130 students in management in 1394. SPSS software was used for data analysis. In order to assess the dimensions of social identity markers of ethnic identity, religious identity, national identity and global identity is used. It is also used to assess the status of virtual social networks of self-made questionnaire. Also measured by Cronbach's reliability evaluation results show that Cronbach's alpha coefficients using a social identity is 0.717, and evaluation of the use of social networks 0.778, which shows a good level of reliability. The results showed that among all the aspects the area of social identity, the national identity and religious identity, and the use of virtual social networks and there is a significant positive relationship. The stepwise multiple regression analysis showed that among the measures proposed in the field of social identity regression model was the only component of the global identity.