چکیده:
در دنیای کنونی، برای مقابله با دین و اسلام و از طرفی در اثر رسیدن دنیای غرب به بن بست و احساس خلأ معنویت، عرفانهای نوظهور فراوانی ظهور کردند تا از سویی به این واسطه متدینان را از دین و مذهب دور سازند و از سوی دیگر احساس خلأ معنویت در غرب را پاسخ گویند که یکی از آن، عرفان کیهانی است. بنابراین باید بحث نمود که هر یک از تصدّیگری و ترویج مکتب عرفان حلقه، جذب شدن و پیوستن به عرفان حلقه و نشر و حفظ و مطالعه آثار عرفان کیهانی از نظر فقهی چه حکمی دارد؟ مکتب عرفان کیهانی و یا عرفان حلقه در دهه هشتاد در ایران راهاندازی شد و به همین جهت تاکنون پیرامون بررسی فقهی آن چندان بحث نشده است و میطلبد پیرامون حکم هر یک از حفظ و نشر و چاپ آثار و جذب شدن به چنین مکتبی و همچنین ترویج آن بحث گردد که تصدی گری و ترویج مکتب عرفان کیهانی، به دلیل حرمت بدعت و تشریع و قاعده نفی سبیل، حرام است و جذب شده و پیوستن به عرفان حلقه نیز حرام است و سه دلیل: قاعده حرمت تشبه به کفار، ادله لزوم کسب اعتقادات صحیح و ادله لزوم کسب رفتارهای صحیح، بیانگر حرمت آن است. همانگونه که قاعده حرمت حفظ کتب ضاله، هر گونه حفظ و نشر و مطالعه آثار عرفان کیهانی را حرام میشمارد.
Background and Aim: Many false mystics have
appeared for a long time and continue to do so today, and
it continues with the two goals of "confronting the divine
religions, especially Islam" and "filling the feeling of
spiritual emptiness in the Western world." Because on
the one hand, the tendency towards divine religions,
especially Islam, is spreading in the world, and on the
other hand, the Western world has reached a dead end and
the feeling of spiritual emptiness has been revived in it,
so to deal with it, the emergence of emerging antireligious
mysticism It is said that one of them is "cosmic
mysticism" or "ring mysticism" and it is necessary to
study it from the perspective of Islam and the ruling of
each of the tenants and promoters of ring mysticism,
absorption and joining cosmic mysticism and publishing
and preserving And studied its works from the
perspective of the sects, which is addressed in the present
article, and by contemplating the rules of jurisprudence
accepted by each of the Shiites and Sunnis, it was proved
that each of the attraction and tendency, ownership and
promotion and publication. And preserving the works of
mysticism is forbidden.
Materials and Methods: The present study, based on
expressing the views and beliefs of the school of cosmic
mysticism and criticizing and examining it from the
perspective of jurisprudential rules and in a library
manner, has dealt with the present issue.
Conclusion: The school of cosmic mysticism or ring
mysticism was established in Iran in the eighties, and for
this reason, its jurisprudential study has not been much
discussed and requires the ruling of each of the
preservation and publication of works and attraction to
such a school and also It should be argued that holding
and promoting the school of cosmic mysticism is
forbidden due to the sanctity of heresy and legislation and
the rule of denying the mustache, and being absorbed and
joining the mysticism of the circle is also forbidden and
three reasons: The correct beliefs and reasons for the
need to acquire the right behaviors, show its sanctity. Just
as the rule of sanctity forbids the preservation of errant
books, any preservation, publication and study of the
works of cosmic mysticism is forbidden
خلاصه ماشینی:
براي بررســي عرفان حلقه از منظر فقه فريقين ، لازم اســت که ابتداءا به آموزه ها و اصــول اعتقادي چنين عرفاني پرداخت و آن را به گونه مختصـر بيان نمود و آنگاه ديدگاه دين مبين اسلام و فقه شيعه و اهل سـنت را در اين باره بيان نمود، از اين رو در ابتداء متعرض برخي از اعتقادات عرفان کيهاني شد و آنگاه با بررسـي فقهي عرفان مزبور، به بررسـي فقهي آن از منظر هر يک از شيعه و اهل سنت پرداخته شـد و با استفاده از قواعد مختلف فقهي مورد قبول فريقين اثبات گرديد که هر گونه جذب و پيوستن به عرفان کيهاني، تبليغ و ترويج اعتقادات و باورهاي عرفان حلقه و يا شـرکت در جلسات و مراسمات و چاپ کتاب ها و جزوات و تکثير نوارها و سيديها و همچنين در ذهن سپردن اعتقادات آن حرام است و قواعد فقهي مختلفي که مورد قبول هر يک از فريقين است ، بيانگر حرمت آن ميباشد.
زيرا در عرفان کيهاني، اعتقادات انســان ها به دو بخش زير بنا و روبنا تقســيم ميگردد و عقيده به شـعور الهي و يا هوشـمندي حاکم بر جهان هستي، به عنوان زير بنا بيان ميگردد و دسـتورالعمل هاي اديان و مذاهب و تعاريف و راه هاي مختلف رسيدن انسان به تعالي، روبناي اعتقادات دانسـته ميشـود (طاهري، ٢٠١٠، ٧٠) و از آن جايي که "روبنا" چيزي است که اگر هم تحصيل نشود، چون زير بنا و ريشـه تدارک ديده شـده است ، به سلوک معنوي صدمه اي نميزند و در طريق عالم معنا راهزن و مانع نخواهد بود، تمام آنچه در اديان الهي به عنوان اصول دين و اساس دين داري معرفي شده ، از نظر سـردمداران عرفان حلقه جزو شـاخ و برگ هاست و در درجه دوم اهميت قرار دارد و از اين رو "رو بنا" محسوب ميشوند (شريفي دوست ، ١٣٩٢، ٨٢ ـــ ٨١)، علاوه بر آن که عرفان حلقه زير بناي اعتقادي انسـان ها را "ايمان به شـعور کيهاني" ميداند.