چکیده:
در جهان معاصر جایگاه شعر با مضمون انتظار، به عنوان یک هنر ناب و رفیع مورد توجه بسیاری از شاعران قرار گرفته و این گونه اشعار از اعماق دل و جان آنها ریشه میگیرد. تا حدی که مخاطبان فراوانی را به سمت خود کشانده و پژوهشگران را نیز به واکاوی و بررسی چنین اشعاری سوق میدهد؛ نگارندگان تحقیق حاضر با تحلیل و بررسی اشعار طاهره صفارزاده، بانوی شاعر معاصر، در پی پاسخ به این سؤال هستند که چگونه لحن بر ساخت فضاهای شعریِ با مضمون انتظار ایشان تأثیر گذاشته است. این مقاله رهیافتی توصیفی _ تحلیلی و رویکردی کیفی دارد و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای سامان یافته است. صفارزاده شاعری خوشفکر و با اندیشههای ناب دینی است که با زبانی روشن و بیانی سرشار از احساس، با لحنی مذهبی و محتوایی دینی با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده است. او با توجه به مکتب عدالتمحور امام زمان4، برابری، یکسانی، عدالت و مترادفات آنها را در کلام خوش نشانده و به زیبایی بیان کرده است.
In the contemporary world, the position of poetry with the theme of waiting, as a pure and lofty art, has been considered by many poets and such poems are rooted in the depths of their hearts and souls.To the extent that it attracts a large audience and leads researchers to analyze such poems, the authors of the present study, by analyzing the poems of Tahereh Saffarzadeh, a contemporary poetess, seek to answer the question of how tone has influenced the construction of poetic spaces with the theme of her expectation. This article is descriptive-analytical in terms of method and has a qualitative approach and is organized using library resources. Saffarzadeh is an optimistic poet with pure religious thoughts who has communicated with his audience with a clear language and expression full of emotion, with a religious tone and religious content. According to the justice-oriented school of Imam Zaman (as), he welcomed their equality, equality, justice and synonyms in words.