چکیده:
اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی انسان نیز تاثیر به سزایی دارد. سلامت و آرامش روانی هر
انسانی تا حد زیادی مربوط به خلق و خوی اوست؛که این ارزش ها می تواند توسط دستان
توانمند خانواده و مدارس تقویت شود. تربیت اجتماعی و اخلاقی انسان از محیط خانواده شروع
شده و در مدرسه تکامل می یابد. لذا موضوعی که باید در مدارس کشورمان مورد بررسی قرار
گیرد تربیت بهداشت روانی، ایجاد همزیستی ،ایجاد روحیه و فرهنگ تعامل پذیری با یکدیگر و
تحمل افکار و اعتقادات دیگران است. در صورتی که دانش آموزان ،معلمین و حتی اولیاء(خانواده
) بتوانند این فرهنگ را در دانش آموزان و در محیط آموزشی نهادینه سازند،در آینده افرادی
انتقاد پذیر و با روحیه تعامل بیشتر و ارتجاع پذیر خواهیم داشت. بنابرایندر این مقاله با هدف
بررسی نقش مدارس درپرورش اخلاق و ادب دانش آموزان به شیوه ی مروری پرداخته شده است
است.لذا با عنایت بر نتایج به دست آمده باید ازعان داشت شخصیت دانش آموزان در مدارس
ساخته می شود. در کل باید دانش آموز یاد داد که اگر می خواهد مورد احترام دیگران باشد باید
به دیگران و نظرات آنها احترام بگذاردو اخلاق و ادب را رعایت نماید.؛لذا اولیا و مربیان باید برای
تربیت صحیح دانش آموزان حس اعتماد را هم در آنها پرورش داده و سپس کلاس را صرفا تبدیل
به کلاس درس نکند یعنی باید کلاس همانند زنگ پرورشی اداره شده و بایدها و نبایدها، هنجارها
و ناهنجاریها به دانش آموز آموخته شود.
خلاصه ماشینی:
اما آيا آنها همگي مي دانند چگونه صحبت مي کنند, چگونه به يکديگر احترام بگذارند؟ و يا چطور بايد صحبت کنند؟ آيا ربطي بين سخن گفتن و اخلاق و ادب ، مي بينيد؟ در جهان کنوني با پيشرفت روز افزون علم و تکنولوژي و تغيير در شيوه هاي زندگي و يادگيري ، مشکلاتي به وجود آمده است که از جمله اساسي ترين دغدغه هايي که افکار جهاني را به خود مشغول ساخته است شيوه ي ارتباط صحيح ،احترام به افکار ديگران و تمرين اخلاق وادب است .
نفوذي که مدرسه در اجتماعي کردن دانش آموزان دارد، هم به دليل وجود همکلاسي ها و هم به دليل وجود معلمان و برنامه هاي آموزشي است معلم در ارتباط خود با دانش آموز بايد موارد بسياري را در نظر بگيرد، به عنوان نمونه معلم نبايد رفتارهاي خشن و تند را به کار بگيرد و يا زيادي با دانش آموز مدارا کرده و صميميت بي حد و مرز داشته باشد؛ زيرا در اين صورت دانش آموز نه تنها از معلم حساب نمي برد بلکه ممکن است بي احترامي کرده و در رفتارهاي خود از حدود خارج شود.
تعريف بهداشت رواني و احترام به ديگران بهداشت رواني در مفهوم عام خود يعني سلامت فکر و تعادل رواني و دارا بودن خصوصيات مثبت رواني و راههاي دست يابي به سلامت فکر و روح که براي تعالي و تکامل فردي و اجتماعي انسانها با پرداختن به آن روشن مي شود البته در مفهوم تخصصي خود، رشته اي از بهداشت است که افراد تحصيلکرده و داراي مهارت و تجربيات خاص به نحوه آموزش آن به مردم اقدام مي کنند.