چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده با امید به آینده در بین نوجوانان دختر و پسر دارای بیماری لوپوس انجام شد. نمونه این پژوهش را 117 نوجوان(46/2%پسر 52/8%دختر)مبتلا به بیماری لوپوس اریتماتوی سیستمیک که به درمانگاه روماتولوژی در بیمارستان های تخت جمشید، کسری و امام خمینی استان البرز (در مدت یک سال 1394-1395)مراجعه داشتند تشکیل داد. به منظور تعیین سطح امید به آینده و حمایت اجتماعی ادراک شده نوجوانان، به ترتیب از مقیاس وضعیت امید(DHS)اسنایدر و همکاران (1991)و مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده(MSPSS)زمیت و همکاران (1998)استفاده شد. نتایج نشان داد که نمره کلی سطح امید به آینده و حمایت اجتماعی ادراک شده، برای دختران به ترتیب
23 و 58 /64 ± 52//28 ± 61/10 و برای پسران 34/2 11/11 و 26 ±53 ± 54/9بود. همچنین بین حمایت اجتماعی ادراک شده بیماران بر اساس جنسیت، اختلاف معناداری در دو بعد حمایت دوستان(P<0/05)و افراد مهم دیگر (P<0/01)مشاهده گردید، که در آن میانگین نمرات دختران بالاتر از پسران بود. اما این بررسی برای متغیر امید و زیر مقیاس های آن معنی دار نبود (P<0/05) نمره کلی و نمرات خرده مقیاس های حمایت اجتماعی ادراک شده با نمره کلی سطح امید، یک رابطه مثبت معنادار آماری را نشان داد (؛r/421P<0/01)
همچنین تمامی زیر مقیاس های امید با تمامی زیر مقیاس های حمایت اجتماعی ادراک شده نیز رابطه مثبت معناداری را نشان داده است.
خلاصه ماشینی:
3 Firestein et al 4 Salesi et al 5 Haghighi &Lahmi 6 Stockl 7 Aladjem 8 Raymond 9 Kaplan et al 10 McNamara and Kemper 11 Firestein et al 12 Jing et al.
13 Mehta et al 14 Clarke & Kissane, 15 Schrank, Stanghellini & Slade 16 Shaw, M, Costanzo 17 McClement & Chochinov 18 Frederickson 19 Danner 20 Showdown 21 Fowler & Christakis 22 Alizadeh Aghdam 23 Lopez & et al 24 Potter 25 Forrester & Richardson برخوردار است و سطوح بالاي اميد رابطه مثبت معناداري با عملکرد تحصيلي بهتر (اسنايدر و همکاران ، ٢٠٠٢؛ کوري، اسنايدر، کوک، رابي و رم ٢٦ ، ١٩٩٧؛ پيترسون و لوتانس ٢٧، ٢٠٠٣)، راهبردهاي مقابله مساله مدار (فرانکن و براون ٢٨، ١٩٩٦؛ فليسون ٢٩، ٢٠٠٤)، و پيشرفت در زندگي (اسنايدر و همکارن ٣٠، ٢٠٠٣) دارد، همچنين ، ٧٤ درصد از اثرات کلي نقص در عملکرد تحصيلي، از عدم اميد تاثير مي پذيرد (سيارس ٣١ ، ٢٠٠٧) و نا اميدي رابطه منفي با بکارگيري راهبردهاي مقابله مساله مدار (فليسون ٣٢، ٢٠٠٤) به همراه دارد.
بر اين اساس ، در تحقيق حاضر با توجه به اهميت نقش حمايت هاي اجتماعي بر پيامد هاي رواني - اجتماعي، دو فرضيه اصلي ذيل مورد آزمون قرار گرفته شده است : 26 Curry, Snyder, Cook, Ruby, & Rehm, 27 Peterson & Luthans 28 Franken & Brown 29 Fleeson 30 Snyder 31 Sears 32 Fleeson 33 Snyder 34 Crane 35 Grewal & Porter 36 Mazidi M, Ostovar 37 Rajandram et al 38 Doolittle & Farrell 39 Luo et al.