چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیک بر عملکرد استارت آپ ها می باشد. کسب و کار الکترونیک در رابطه با فعالیت های طراحی، تولید، بازاریابی، توزیع، هماهنگی با تامین کنندگان و خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار می گیرد. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق توصیفی، پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در استارتآپهای ثبت شده در وب سایت استارت آپ شو می باشد حدود ۲۰۰ شرکت را شامل می شود؛ که حجم نمونه با توجه به جدول مورگان ۱۲۷ شرکت انتخاب خواهد شد که روش نمونهگیری در این پژوهش روش نمونه گیری در دسترس است. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، میدانی و ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه است که از روایی و اعتبار تایید شده برخوردار است. تحلیل داده های تحقیق و آزمون فرضیه ها با نرم افزار Smartpls انجام شده و نتایج نشاندهنده این است که کسب و کار الکترونیک بر عملکرد استارتآپها تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The purpose of this study is to investigate the impact of e-business on the performance of startups. E-business in relation to the activities of design, production, marketing, distribution, coordination with suppliers and after-sales service are examined. The type of applied research and descriptive research method is survey. The statistical population of the study includes all managers and experts working in startups registered on the Startup Show website. It includes about 200 companies. The sample size will be selected according to Morgan table of 127 companies. Sampling method in this research method Sampling is available. The method of collecting library, field information and data collection tools is a questionnaire that has validity and validity. The analysis of research data and hypothesis testing was performed with Smartpls software and the results show that e-business has a positive and significant effect on the performance of startups.
خلاصه ماشینی:
تحلیل داده های تحقیق و آزمون فرضیه ها با نرم افزار Smartpls انجام شده و نتایج نشاندهنده این است که کسب و کار الکترونیک بر عملکرد استارتآپها تاثیر مثبت و معناداری دارد.
در واقع، استفاده موثر از فنآوری تجارت الکترونیک به یکی از دغدغههای اصلی مدیریت تبدیل شده است (پوپا 4 و همکاران،2016) تحقیقات پیشین نشان میدهد که استفاده از فناوریهای مبتنی بر اینترنت مزایایی مانند کاهش قابل توجه هزینهها و بهبود موثر فرایندهای کسب و کار در طول زنجیره تامین مانند (مدیریت منابع انسانی، تدارکات، بازاریابی فروش یا خدمات به مشتریان) را منجر میشود (پوپا و همکاران،2016).
بهارادواج 6 در بررسی ارتباط بین عملکرد شرکت و فنآوری اطلاعات در تحقیق خود به این نتیجه رسید که نسبت سود electronic business Jardim-Goncalves nasco Popa Almajali Bharadwaj در شرکتهایی که دارای سطح بالایی از فنآوری اطلاعات هستند به طور قابل توجهی نسبت به دیگر شرکتها بالاتر است (پوپا و همکاران،2016) تا کنون بخش گستردهای از مطالعات کسب و کار الکترونیک متکی بر مطالعات انجام شده در شرکتهای بزرگ بوده است و مطالعات اندکی بر شرکتهای استارتآپ انجام شده است.
جدول 5-4- ضریب تعیین R2 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تحلیل نتایج همان گونه که براساس اطلاعات ارائه شده در جدول 4-۴ نیز ملاحظه می گردد نتایج زیر قابل استخراج می باشد: ۱- بین استفاده کارکنان بخش توزیع از اینترنت و خرید و فروش محصول، فروش خدمات تاثیر همبستگی مثبتی وجود دارد.
میزان ضریب تعیین R2 درخصوص متغیرهای مزبور نیز معنادار می باشد؛ بنابراین فرضیه سوم این تحقیق نیز پذیرفته می شود یعنی فعالیتهای طراحی محصول در کسب و کار الکترونیک بر عملکرد استارتآپها تاثیر مثبت و معناداری دارد.