چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر مدل شناختی رفتاری بر اعتماد
های بیش فعالی کودکان دچار اختلال به نفس، عزت نفس، کارکردهای اجرایی و نشانه
بیش فعالی و کمبود توجه می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی به شیوه پیش آزمون
– پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان سنین
12-9 سال دارای اختلال بیش فعالی و کمبودتوجه مراجعه کننده به کلینیک محیا شهر
تهران بودند. که در آزمون کانرز نیز دارای اختلال بیش فعالی و کمبود توجه تشخیص
داده شود. تعداد 30 نفر از آنها به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه
آزمایش و گواه بصورت تصادفی واگذار شدند.آموزش بازی درمانی بر اساس زمان بندی
توافقی طی 10 جلسه حدود 1/5 ساعته هفته ای یک مرتبه توسط یک روانشناس آموزش
دیده انجام شد.نتایج تحلیل های آماری حاکی از آن است که بازی درمانی مبتنی بر مدل
شناختی در بین کودکان بیش فعال تاثیر گذار بوده و باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت
نفس و کاهش کارکرد های اجرایی و نشانه های بیش فعالی در بین کودکان می شود.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي بازي درماني مبتني بر مدل شناختي رفتاري بر اعتماد به نفس ، عزت نفس ، کارکردهاي اجرايي و نشانه هاي بيش فعالي کودکان دچار اختلال بيش فعالي و کمبود توجه پريناز بني سي ١ ، مهرداد هوازاده ٢، وحيد بنيسي ٣ ١ استاديا گروه روانشاسي و مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران غرب ، تهران ، ايران .
نام نويسنده مسئول : پريناز بني سي چکيده پژوهش حاضر به دنبال اثربخشي بازي درماني مبتني بر مدل شناختي رفتاري بر اعتماد به نفس ، عزت نفس ، کارکردهاي اجرايي و نشانه هاي بيش فعالي کودکان دچار اختلال بيش فعالي و کمبود توجه مي باشد.
اثربخشي بازي درماني مبتني بر مدل شناختي رفتاري بر اعتماد به نفس ، عزت نفس ، کارکردهاي اجرايي و نشانه هاي بيش فعالي کودکان دچار اختلال بيش فعالي و کمبود توجه براي پاسخ به اين سوال از تحليل آزمون اندازه گيري مکرر استفاده شده است و نتايج به شرح جدول زير مي باشد.
جدول (٣) نتايج تحليل اندازه گيري مکرر نمرات اعتمادبه نفس ،عزت نفس ،کارکردهاي اجرايي (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که جدول (٣) نشان ميدهد اثربخشي بازي درماني مبتني بر مدل شناختي رفتاري بر اعتماد به نفس ، عزت نفس ، کارکردهاي اجرايي و نشانه هاي بيش فعالي کودکان دچار اختلال بيش فعالي و کمبود توجه اثر مثبت و معنا داري داشته است (٠/٠٥≥ P).
[The efficacy of group Play therapy on the social skills of Pre-school hearing-impaired children (Persian).
[ Effectiveness of group Play therapy on behavior problems in Preschool children (Persian).