چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی، انعطاف پذیری ذهنی و ناهماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا به اوتیسم و بیش فعالی می باشد.
روش شناسی: روش پژوهش حاضر بر طبق ماهیت موضوع و اهداف پژوهش در مقوله ی مطالعات علی-مقایسه ای قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به اوتیسم مدارس استثنایی شهر اردبیل و همچنین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه مراجعه کننده به بیمارستان فاطمی، تشکیل میدهند. بدین منظور 20 نفر کودک مبتلا به اوتیسم و 20 نفر کودک بیش فعال به روش نمونه گیریددر دسترس انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه کانرز فرم والدین و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی و آزمون رشدی-حرکتی اوزرتسکی بود. در این پژوهش برای توصیف دادهها از شاخصهای فراوانی، میانگین، استانداردخطای معیار و حداقل و حداکثر نمره، و برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس تک متغیره و آزمون های تعقیبی استفاده شده است. نتایج از طریق آزمون لوین نرم افزار spss حاصل شد.
یافته ها: نتایج این پژوهش بیانگر این هستند که دو گروه اوتیسم و بیش فعال در کارکردهای اجرایی(P>0/01).انعطاف پذیری ذهنی(P>0/01) و ناهماهنگی حرکتی (P>0/01) تفاوت معنادار وجود دارد بدین معنی که کودکان مبتلا به بیش فعالی در کارکردهای اجرایی، انعطاف پذیری ذهنی و هماهنگی حرکتی بهتر از کودکان اوتیستیک بودند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به بیش فعالی در کارکردهای اجرایی، انعطاف پذیری
ذهنی و هماهنگی حرکتی بهتر از کودکان اوتیستیک بودند.
خلاصه ماشینی:
مقايسه کارکردهاي اجرايي، انعطاف پذيري ذهني و ناهماهنگي حرکتي در کودکان مبتلا به اوتيسم و بيش فعالي نرگس ارغا ١، نيلوفر ميکاييلي ٢، سجاد بشرپور 3 ١ کارشناسي ارشد روان شناسي عمومي دانشگاه محقق اردبيلي ، اردبيل ، ايران .
يافته ها: نتايج اين پژوهش بيانگر اين هستند که دو گروه اوتيسم و بيش فعال در کارکردهاي اجرايي(٠٠١>P)، انعطاف پذيري ذهني(٠٠١>P) و ناهماهنگي حرکتي (٠٠١>P) تفاوت معنادار وجود دارد بدين معني که کودکان مبتلا به بيش فعالي در کارکردهاي اجرايي، انعطاف پذيري ذهني و هماهنگي حرکتي بهتر از کودکان اوتيستيک بودند.
نتايج بسياري از تحقيقات دال بر عملکرد 1 Autism 2 Attention Deficit / Hyperactivity Disorder 3 Polanski, Wilkat, Salom, Kilin and Rohadeh 4 Executive function 5 Brian and Loses 6 Rabinson, Godard, Dristchel, Vizlee, Hollin 7 Fay Stammbach, Hawes & Meredith 8 Cognitive flexibility 9 Dicistin.
بحث و نتيجه گيري هدف اصلي اين پژوهش ، مقايسه ي کارکردهاي اجرايي و انعطاف پذيري ذهني و ناهماهنگي حرکتي در کودکان مبتلا به اوتيسم و بيش فعالي ميباشد با توجه به يافته هايي که از تحقيق به دست آمده ابتدا به بررسي توصيفي داده ها پرداخته و سپس نتايج حاصل از آزمون فرضيات و مقايسه آن ها با نظريات و يافته هاي پيشين مورد بررسي قرار گرفت .
(١٣٩٠) بررسي تأثير برنامۀ فعاليت بدني منتخب بر رشد مهارت هاي حرکتي کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي «(HFA) و کودکان اوتيسم ADHD).
Abnormalities in the anterior cingulated cortex associated with attention and inhibitory control deficits: A neurophysiologic study on children with autism spectrum disorders.