چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر گرایش به رفتارهای پرخطر و
انسجام شخصی دانش آموزان پسر متوسطه اول بوده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-
پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول
شهرستان بوئین زهرا در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ بوده است که تعداد ۱۰۰ نفر از آنان به روش خوشهای چند
مرحلهای انتخاب شده و ۳۰ نفر که بالاترین نمره را در پرسشنامه رفتارهای پرخطر کسب کردند؛ به طور
تصادفی برای ادامه روند پژوهش در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت گردآوری اطلاعات از
مقیاس خطر پذیری نوجوانان ایرانی و پرسشنامه حس انسجام آنتونوسکی استفاده گردید. دانش آموزان
گروه آزمایش در ۱۰ جلسه آموزش مهارتهای زندگی شرکت کردند. برای تجزبه و تحلیل دادهها از
تحلیل کوواربانس یکت متغیره و چند متغیره استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش مهارت های
زندگی منجر به کاهش رفتارهای پرخطر و افزایش انسجام شخصی دانش آموزان دانش آموزان شد. بر این
اساس میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند بر گرایش به رفتارهای پرخطر و
انسجام شخصی دانش آموزان موئر باشد.
خلاصه ماشینی:
com استاديار مشاوره ، دانشکده علوم انساني،دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران غرب ، تهران ، ايران چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر گرايش به رفتارهاي پرخطر و انسجام شخصي دانش آموزان پسر متوسطه اول بوده است .
جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان بوئين زهرا در سال تحصيلي ٩٩-٩٨ بوده است که تعداد ١٠٠ نفر از آنان به روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده و ٣٠ نفر که بالاترين نمره را در پرسشنامه رفتارهاي پرخطر کسب کردند؛ به طور تصادفي براي ادامه روند پژوهش در دو گروه آزمايش و کنترل جايگزين شدند.
Feldt , Leskinen , Koskenvuo , Suominen , Vahtera & Kivimäki 6 .
Chen , Pan , Hsieung & Chang and Lai 4 .
پژوهش فداکار زاده (١٣٩٨) که به اثربخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر کاهش پرخاشگري و گرايش به رفتارهاي پرخطر در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم ناحيه ١ شيرازپرداخت ، نتايج پژوهش بيانگر آن بود که بين گروه آزمايش و کنترل از لحاظ پس آزمون پرخاشگري و گرايش به رفتارهاي پرخطر تفاوت معنا داري وجود دارد (٠٠٥>p).
و پژوهش حاضر در نظر دارد تا تأثير آموزش مهارت هاي زندگي بر گرايش به رفتارهاي پرخطر و انسجام شخصي دانش آموزان متوسطه اول را مورد بررسي قرار دهد.