چکیده:
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل پیشبینی مهارتهای اجتماعی در نوجوانان تکفرزند بر اساس سبکهای مقابله باتوجه به نقش میانجی هوش اخلاقی بود.
مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی همبستگی از نوع پیشبینی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان 16-19 ساله متولدشده در خانوادههای تکفرزند شهر تهران بود. گروه نمونه براساس فرمول کلاین از 345 نفر از نوجوانان 16 تا 19 ساله شهر تهران در مناطق 1، 2 و 3 آموزشوپرورش در سال 1398 تشکیل شد که با روش نمونهگیری قضاوتی و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر (TISS)، حاوی 39 عبارت، پرسشنامه مقابله با شرایط پر استرس کالزبیک - فرم کوتاه (CISS-21) دارای 48 عبارت و پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل، دارای 40 عبارت بود. از برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد اثر غیرمستقیم هر سه سبک مقابله مسالهمدار (25/0)، هیجانمدار (10/0)، و اجتنابی (11/0-) بر مهارتهای اجتماعی معنادار بود که از طریق میانجیگری هوش اخلاقی صورت میگیرد. اثر مستقیم متغیر درونزای هوش اخلاقی نیز بر مهارتهای اجتماعی (55/0) هم در سطح 01/0 معنادار به دست آمد. میزان واریانس تبیینشده مهارتهای اجتماعی توسط سبکهای مقابله و هوش اخلاقی برابر با 31 درصد است.
نتیجهگیری: بنابراین هوش اخلاقی از طریق سبک هریک از سه سبک مقابله با شرایط پراسترس میتواند بر مهارتهای اجتماعی نوجوانان تکفرزند تاثیرگذار باشد و این نکتهای اهمیت آموزش و ارتقای هوش اخلاقی را در افزایش مهارتهای زندگی اجتماعی این نوجوانان نشان میدهد.
Purpose: The aim of this study was to present the predictive model of social skills in single children based on coping styles according to the mediating role of moral intelligence.
Materials and Methods: The method of this descriptive correlational study was predictive. The statistical population of the study included all adolescents aged 16-19 years born in single-parent families in Tehran. Based on the Klein formula (2016), the sample group consisted of 345 adolescents aged 16 to 19 years in Tehran in regions 1, 2 and 3 of education in 2019, who were selected by judging and voluntary sampling. Data collection tools, Inderbitzen and Foster (1992) Indigenous Social Skills Questionnaire (TISS) (1992), containing 39 phrases, Kalzbick-Short Form Stress (CISS-21) with 48 phrases, and Lenik and Kiel (2015) Ethical Intelligence Questionnaire, Had 40 phrases. The path analysis test was used to analyze the data.
Finding: The results showed that the indirect effect of all three styles of problem-solving (0.25), emotion-driven (0.10), and avoidant (-0.11) on social skills was significant through moral intelligence mediation. The direct effect of the introverted variable of moral intelligence on social skills (0.55) was also achieved at a significant level of 0.01. The rate of variance explained by social skills by coping styles and moral intelligence is 31%.
Conclusion: Therefore, moral intelligence through the style of each of the three styles of coping with stressful situations can affect the social skills of single children, and this shows the importance of training and promoting moral intelligence in increasing the social life skills of these adolescents