چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی مفهومی از بسترها و راهبردهای افزایش هوش هیجانی در نوجوانان بر اساس تجربه زیسته ی مادران است.
مواد و روشها: بدین منظور در قالب یک طرح کیفی و با رویکرد گراندد تئوری که تا مرحله کد گذاری انتخابی پیش رفته است، از بین مادران نوجوانان دارای هوش هیجانی بالا، 12 نفر با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور غربال نوجوانان دارای هوش هیجانی بالا، از پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان استفاده شد و برای جمع آوری داده ها از مادران این نوجوانان از مصاحبه نیمه ساختیافته استفاده شد. برای بررسی محتوای مصاحبههای صورتگرفته، مفهومسازی و استخراج مقولهها از شیوه نظاممند استفاده شد.
یافتهها: تحلیل تجارب شرکت¬کنندگان به شناسایی 47 شناسه ی آزاد، 16 شناسه محوری و 4 شناسه نظری شامل مولفه ها ، بسترها وزمینه ها، پیامد ها و عوامل مداخله گر در فرایند افزایش هوش هیجانی منجر شد.
نتیجه گیری: بر این اساس خانواده مهم ترین نقش را در زمینه ی پرورش هوش هیجانی فرزندان بر عهده دارد. با استفاده از یافته های به دست آمده از این پژوهش می توان جلسات آموزش خانواده جهت ارائه راهکارهایی عملی برای پرورش هوش هیجانی فرزندان، که از تجارب مادران موفق به دست آمده، برگزار نمود، به علاوه مشاوران و معلمانی که به این حوزه علاقه مند هستند می توانند از یافته های این پژوهش استفاده نمایند.
Purpose: The purpose of this study is to provide a conceptual model of contexts and strategies to increase emotional intelligence in adolescents based on the lived experience of mothers.
Materials and Methods: For this purpose, in a qualitative design with a grounded theory approach that has advanced to the stage of selective coding, 12 mothers of adolescents with high emotional intelligence were selected using purposive sampling. In order to screen adolescents with high emotional intelligence, the Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire was used and a semi-structured interview was used to collect data from the mothers of these adolescents. A systematic method was used to examine the content of the interviews, conceptualize and extract the categories.
Findings: The analysis of participants' experiences led to the identification of 47 free identifiers, 16 axial identifiers and 4 theoretical identifiers including components, contexts, contexts, consequences and factors interfering in the process of increasing emotional intelligence.
Conclusion: Accordingly, the family has the most important role in developing children's emotional intelligence. Using the findings of this study, family education sessions can be held to provide practical solutions for developing children's emotional intelligence, which are derived from the experiences of successful mothers, in addition to counselors and teachers who are interested in this field. They can use the findings of this research.