چکیده:
با توجه به بعد فنی و کاربردی حسابداری و نقش آن در حل مسائل و مشکلات حرفه، در دهههای اخیر شکاف بین تحقیقات حسابداری دانشگاهی و عمل حسابداری همواره مورد بحث بوده است. هدف این تحقیقِ کیفی و اکتشافی، شناسایی عوامل موثر بر شکاف در کاربردی بودن تحقیقات حسابداری است. برای شناسایی محرکها و شاخصها از مبانی نظری و تجربی استفاده شده و برای رتبهبندی آنها از مدل تحلیل شبکه بهره گرفته شده است. تعداد 139 پرسشنامه برخط در سال 1398 توسط اساتید حسابداری و دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاههای کشور و شاغلین حرفه شامل مدیران مالی، حسابداران، حسابداران رسمی و حسابرسان داخلی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تکمیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل موثر بر شکاف در کاربردی بودن تحقیقات حسابداری در 3 محرک و 9 شاخص طبقهبندی میشود. در بین محرکها، به ترتیب شکاف علمی، شکاف ارتباطی و شکاف اجتماعی از نظر افراد خبره دارای بالاترین اهمیت و رتبه است. همچنین رتبهبندی شاخصها نیز نشان داد که شاخص شکاف آموزشی، شکاف فعالیتی و شکاف فرهنگی دارای بالاترین رتبه است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، طبق نظر اعضای حرفه و دانشگاهیان، تحقیقات حسابداری به نحو مطلوب نتوانسته است در دنیای عمل بکار گرفته شود. جهت کاهش این فاصله، لازم است تحقیقات حسابداری، تحقیقات درگیر با عمل گردند. نتایج این تحقیق میتواند شناخت لازم را برای کاهش فاصله تحقیقات حسابداری را در دنیای عمل و حرفه فراهم آورد.
Due to the technical and practical dimension of accounting and its role in solving professional problems, in recent decades, the gap between academic accounting research and accounting practice has always been discussed. The purpose of this qualitative and exploratory research is to identify the factors affecting the gap in the applicability of accounting research. Theoretical and experimental bases have been used to identify stimuli and indicators, and a network analysis ranking model has been used to rank them. 139 online questionnaires were completed in 1398 by accounting professors and doctoral students of accounting at the countrychr('39')s universities and professionals, including official accountants, financial managers, accountants and internal auditors of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The research findings showed that the factors affecting the gap in the applicability of accounting research are classified into 3 stimuli and 9 indicators. Among the stimuli, the scientific gap, communication gap and social gap have the highest importance and rank in terms of experts, respectively. The ranking of indicators also showed that the index of educational gap, activity gap and cultural gap have the highest rank. The results of this research can provide the necessary knowledge to reduce the gap between accounting research in the world of practice and profession.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس سؤالي که در اين پژوهش مطرح است اين است که چه 1 Hopwood 2 Demski, Dopuch, Ronen, Searfoss & Sunder 3 Archival 4 Wolk, Dodd & Tearney عواملي بر ايجاد شکاف ١ بين پژوهش هاي حسابداري و عمل حسابداري مؤثر است و چگونه ميتوان اين فاصله را کاهش داد و پژوهش گران را در حل مشکلات سازمان ها و شرکت ها سهيم کرد؟ آيا ميتوان در دوره اي که در آن پژوهشگر دانشگاهي برتر، پژوهشگري است که تعداد مقالات بيشتري در مجلات بين المللي با رتبه و ضريب تأثير بالا داشته باشد، اميدوار به انجام پژوهش ها و طرح هاي پژوهشي در محيط عملي بود؟ آيا در محيطي که پژوهش هاي کمي با زمان کم و با چاپ تعداد مقالات زياد همراه است ؛ ميتوان اميدوار به انجام پژوهش هاي کيفي و ميداني مرتبط با عمل بود؟ هرچند اين مشکل فقط در حيطه رشته حسابداري نيست و در ساير رشته ها و زمينه هاي حرفه اي نيز وجود دارد.
اين موضوع نيز 1 Albu & Toader 2 Parker & Guthrie 3 Powell, Baker & Mika 4 Harvey ميتواند دليلي بر عدم انجام پژوهش در محيط حرفه باشد، چون مشتاقاني براي بررسي و مطالعه نتايج پژوهش وجود ندارد.
همچنين براي رتبه بندي عوامل مؤثر بر شکاف در کاربردي بودن پژوهش هاي حسابداري از روش تحليل شبکه استفاده شده است که در ادامه به تبيين کامل اين روش پرداخته ميشود.