چکیده:
چکیده: در این مقاله ماهیت ارتباطات عمومی علم ، به مثابهء رشته ای علمی و دانشگاهی ، تبیین داده می شود و سپس از چهار مدل نظری مطرح در این رشته سخن به میان می آید.همچنین، درباره ی ضرورت شناخت ماهرانه و دقیق از رشته ی ارتباطات از یک سوء و از ماهیت علم برای ارتباط گران علم از سوی دیگر بحث می شود تا از این رهگذر میان حوزه علم و عرصه عمومی پیوندی برقرار کرد.در این میان به نظر می رسد که عدم شناخت از نظریه پردازی های این حوزه ،در جایگاه یک رشته علمی مشخص و مجزا ، سبب بی توجهی به ضرورت مطالعات و تحلیل های علمی در این رشته ی علمی در ایران شده است؛ چنان که تقریب مطالعه ای جدی در این حوزه در کشور انجام نشده است.همه ی این موارد به ، بهره نگرفتن از ظرفیت های ارتباطات عمومی علم در ایجاد و توسعه فرهنگ علمی و حمایت گر علم در ایران انجامیده است.
The article describes Public Science Communication (PSC) as a scientific and an academic field and it presents four related theoretical model. According this, Science Communicator is a substantial part of PSC and it is necessary for him/her to have cognition about communication as a special field and the nature of science for relating between science and public spheres. Meanwhile, due to lack of cognition about theories of this field, there is not any research and scientific study in this field in Iran and this research area in Iran is ignored by communication and science communication’s researchers. Due to all of these, potentials of PSC doesn’t use in creation and development of scientific – science culture and science supportive culture in Iran.