چکیده:
امروزه دیگر در دنیا به شهرداری به عنوان پیمان کاری بزرگ که می بایست برخی از فعالیتهای عمرانی و خدماتی شهر را انجام دهد، نگریسته نمی شود بلکه شهرداری موسسه ای مدنی و برخاسته از مردم است که وظیفه فعالیت به سمت توسعه پایدار شهری و توسعه انسانی را بر عهده دارد. به همین دلیل است که شهرداریها باید در کنار فعالیتهای سنتی و مرسوم خود به فعالیتهای فرهنگی، بهزیستی و زیست محیطی بپردازند. در کشور ایران، شهرداری به عنوان نهاد محلی و برخاسته از متن مردم منطقه، متولی اصلی اداره امور خدماتی، عمرانی و نوسازی شهری، ناچاراست در قبال ایفای وظایف قانونی خود، به دلیل عدم وابستگی مالی به دولت و بودجه عمومی، به طرق مختلف و بر پایه قانون، عوایدی را کسب و به مصرف امور مورد نظر برساند. این در حالی است که این نهاد در عین استقلال مالی از لحاظ سیستم نظارتی، در وضعیت بینابینی قرار دارد و از استقلال کافی برخوردار نیست. موضوع درآمدهای شهرداری مقولهای بسیار مهمی است چرا که اگر شهرداری درآمد داشته باشد خدمات بهتری می تواند ارایه دهد و در نتیجه ارایه خدمات بهتر، استقلال شهرها از حکومت مرکزی اتفاق می افتد. تا قبل از سیاست خودکفایی شهرداریها در ایران مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۶۲، بیشتر درآمد شهرداریها مبتنی بر منابع دولتی بود، ولی در پی سیاست های تعدیل اقتصادی، سهم پرداخت های مالی دولت به شهرداریها کاهش جدی یافت. رشد سریع جمعیت شهری به همراه واگذاری برخی از وظایف دولت به شهرداریها (که انتظارمی رود در آینده وظایف بیشتری نیز به شهرداریها واگذار شود)، موجب افزایش شدید نیازهای مالی شهرداریها شده است. بخشی از این نیازها را از طریق مالیات های محلی، وجوه انتقالی از دولت مرکزی و دیگر منابع درآمدی شان برآورده می کنند؛ اما این منابع درآمدی نمی توانند تمام نیازهای سرمایه گذاری و عمرانی شهرداریها را پوشش دهند. از اینرو، در این روند شهرداریها برای تامین منابع مالی مورد نیاز به دنبال یافتن منابع جدیدی بودند ولی متاسفانه به علت اقتصاد ضعیف، چندان موفق نبودند ولی این مسیله مانع از روی آوردن شهرداریها به بازارهای مالی و مشارکت با بخش خصوصی به منظور تجهیز منابع مالی نشد. در مجموع این نهاد محلی تمام تلاش خود را برای کسب منابع جدید و عدم وابستگی به منابع سنتی به عمل آورد، می توان گفت در سال های اخیر، شهرداریهای ایران پا به عرصه نوینی در زمینه کسب منابع درآمدی گذاشتهاند.
In the world today, the municipality is no longer seen as a major contractor that should perform some of the city's development and service activities, but the municipality is a civic and grassroots institution that has the task of working towards sustainable urban development and human development. This is why municipalities must engage in cultural, welfare and environmental activities in addition to their traditional and customary activities. In Iran, the municipality, as a local institution and derived from the text of the people of the region, the main trustee of the Department of Services, Civil Engineering and Urban Reconstruction, is forced to perform its legal duties, due to lack of financial dependence on government and public budget, in various ways and according to law. Deliver the desired affairs. However, this institution, despite its financial independence in terms of the supervisory system, is in an intermediate position and does not have sufficient independence. The issue of municipal revenues is a very important issue because if the municipality has revenue, it can provide better services, and as a result of providing better services, the independence of cities from the central government will occur. Prior to the policy of self-sufficiency of municipalities in Iran, which was enshrined in the Budget Law of 1983, most municipal revenues relied on government resources, but following economic adjustment policies, the share of government financial payments to municipalities decreased significantly. The rapid growth of the urban population, along with the transfer of some government responsibilities to municipalities (which is expected to transfer more responsibilities to municipalities in the future), has led to a sharp increase in the financial needs of municipalities. Some of these needs are met through local taxes, remittances from the central government and other sources of revenue. But these sources of income can not cover all the investment and development needs of municipalities. Therefore, in this process, municipalities were looking for new sources to provide the necessary financial resources, but unfortunately, due to the weak economy, they were not very successful, but this did not prevent municipalities from turning to financial markets and partnering with the private sector to provide financial resources. In general, this local institution has made every effort to obtain new resources and is not dependent on traditional resources. It can be said that in recent years, Iranian municipalities have entered a new field in terms of obtaining revenue sources.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی منابع جدید درآمد در شهرداري حسین کاظمی لاکسار *1 علی خاوری نصیر محله 2 رضا صمصام بزرگی 3 تاریخ دریافت: 10/08/1400 تاریخ چاپ: 11/09/1400 چکيده امروزه دیگر در دنیا به شهرداري به عنوان پیمان کاري بزرگ که می بایست برخی از فعالیتهاي عمرانی و خدماتی شهر را انجام دهد، نگریسته نمی شود بلکه شهرداري مؤسسه اي مدنی و برخاسته از مردم است که وظیفه فعالیت به سمت توسعه پایدار شهري و توسعه انسانی را بر عهده دارد.
شهرداریها، بخشی از نیاز درآمدي شان را از طریق مالیات هاي محلی، وجوه انتقالی از دولت مرکزي و دیگر منابع درآمدي برآورده می کنند؛ اما این منابع درآمدي نمی توانند تمام نیازهاي سرمایه گذاري و عمرانی شهرداریها را پوشش دهند؛ بنابراین یافتن منابع درآمدي پایدار به منظور تأمین مالی پروژه هاي زیرساخت شهري، اهمیت فوق العاده اي دارد.
در تمامی نظریات و الگوهاي رشد اقتصادي، سرمایه به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادي شهرها معرفی شده است و لذا اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب سرمایه کافی براي تأمین منابع مالی طرح هاي اقتصادي از مهم ترین اهداف مدیریت شهري می باشد.
In Iran, the municipality, as a local institution and derived from the text of the people of the region, the main trustee of the Department of Services, Civil Engineering and Urban Reconstruction, is forced to perform its legal duties, due to lack of financial dependence on government and public budget, in various ways and according to law.
Keyword Financial resources, municipalities, local government, new resources, management, sustainable urban development 1.