چکیده:
بیان مسئله: حس لامسه، کلید درک حضور در جهاناست؛ چرا که بدون آن انسان در ارتباط با پیرامون خود بیشتر شبیه بهیک ناظر است. لامسه حسیاست که با تمام جسم قابل دریافتاست و درک آن آمیختهاست با انواع حسهای دیگر انسانی. از همینرو پژوهشگران حوزههنرهای بصری از اصلاحی باعنوان لمس دیداری (haptic visuality) در فهم اثر هنری نام میبرند.
روش پژوهش: برهمین اساس، با تکیه بر تاریخ اجتماعی لمس که در آن چگونگی ادراک لمسی مردمان گذشته در برابر جهان درتیررس توجه مورخان قراردارد، بهتحلیل جایگاه ادراک لامسهای (haptic perception) و لمس دیداری در فهم عکسهای اجتماعی بهعنوان اسنادی تاریخی میپردازیم؛ بهاین پرسش اساسی پاسخ میدهیمکه چگونه میتوان بجز قوهی دیداری، کارکرد تمامیت بدنرا در درک ملموس عکسها و روند تاثیرگذاری چنین درکیرا در تفسیر و تاویل آنها مورد مطالعهی تحلیلی قرار داد؟ اینموضوع بهویژه آنجا اهمیت بهسزای خودرا عرضه میدارد که در تحلیل آثار عکاسانهی خصوصی و خانوادگی، کارکرد عاطفی و بازیابی خاطراترا در روند تاویل عکسها مدّنظر قراردهیم؛ دراینجا، انگارههای لمسی بهدوصورت "استعاری" و "جسمانی" ازطریق احساسات فهم عکسرا میسر میسازند.
نتیجه: در تحلیل عکسهای اجتماعی، ادراک لامسهای و حواس غیردیداری غالبا نقش مهمیرا نهتنها در تحریک خاطرات گذشته، که در فعالسازی و شکلدادن بهآنها بازی کرده و اعمال بدنی مبتنی بر علاقهرا بهواسطهی حس لامسه به -و از- بستر عکس منتقل میسازند.
The sense of touch is the key to understanding the having been the world because without it the human is more like an observer in relation to the world. Touch integrates our experiences of the world and of ourselves. Even visual perceptions are fused and integrated into the haptic continuum of the self.In relation to the visual arts, and especially the photographs,the haptic perception that takes into account various perceptual aspects will be more precise than the tactile one that is restricted to physical touch:the way we touch feeling on the skin and inside the body is the haptic perception.Visual effects can convey perceptual values through the subject and its representation style.So we conclude that in the analysis of social photographs,tactile perception,and non-visual senses often play an important role not only in stimulating past memories,but in activating and shaping them,and by promoting interest-based physical activity,the tactile sense transmits to and from the photo frame.In the process of interpretation family photographs, and in general, social photographs that are relevant to the lives of people, there are two distinct tactile functions:in the metaphorical touch of the photograph,the act of understanding is possible through the visual values of the frame and their function due to the power of touch.Physical touch,the action of the touch takes place physically,in which both the tactile perception of the photograph, determines reaction by activation of the memories that relate to the person or object and what he or she experiences,and causes a deeper understanding of the photograph