چکیده:
با توجه به افزایش پژوهشهای اجتماعی و وجود نتایج متناقض در باب تأثیر شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بر هویت، پژوهش حاضر درصدد بررسی مطالعات صورت گرفته در ایران با این موضوع، بهمنظور غلبه بر آشفتگی و نتایج متناقض بوده است. روش پژوهش مقاله حاضر، فراتحلیل بوده و جامعه آماری آن را، همه پژوهشهایی تشکیل دادهاند که از سال 1380 تا پایان شش ماهه اول سال 1399، با موضوع تأثیر شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بر هویت منتشر شدهاند. ازاینرو، در نهایت 74 پژوهش انتخاب و با نرمافزار CMA2 تحلیل شدهاند. نتایج مرور نظامند پژوهشها نشان داد که تاکنون شاخصهای هویت دینی، هویت ملی، هویت فرهنگی، هویت قومی، هویت اجتماعی، هویت جنسیتی و هویت زبانی در این حوزه بررسی شدهاند. نتایج فراتحلیل حاکی از آن است شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، از یکسو موجب تقویت هویت قومی در بین اقوام ایرانی شدهاند و از سوی دیگر، زمینههای تضعیف هویت دینی، اجتماعی، ملی و فرهنگی ایرانیان را پدید آوردهاند. برایناساس، هویت دینی و هویت قومی بیشترین تأثیر را از شبکههای ماهوارهای فارسیزبان پذیرفتهاند.
Considering the increase of social researches and the existence of contradictory results on the effect of Persian language satellite channels on identity, this research seeks to study such articles in order to find a common explanation among the contradictory results. The research conducted by meta-analysis method. The statistical population consists of all studies that have been published from 2001 to the end of the first six months of 2020 on the impact of Persian-language satellite channels on identity, then 74 studies were selected and analyzed by CMA2 software. The results showed that those articles studied the indicators of religious, national, cultural, ethnic, social, gender, and linguistic identity. According to the results of meta-analysis, Persian-language channels, on the one hand, have strengthened the ethnic identity among the Iranian ethnic groups and, on the other hand, have created grounds for weakening the religious, social, national and cultural identity of Iranians.
خلاصه ماشینی:
آسيب شناسي تأثير شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان بر هويت ؛ فراتحليل پژوهش هاي موجود غلامرضا حسني درميان *، محمود تيموري چکيده بـا توجـه بـه افزايـش پژوهش هـاي اجتماعـي و وجود نتايـج متناقـض در باب تأثيـر شـبکه هاي ماهـواره اي فارسـيزبان بـر هويـت ، پژوهـش حاضـر درصـدد بررسـي مطالعـات صـورت گرفتـه در ايـران بـا ايـن موضـوع ، به منظـور غلبـه بـر آشـفتگي و نتايـج متناقـض بـوده اسـت .
مطالعـات بسـيار اندکـي در هيئـت پژوهش هـاي تلفيقـي و ترکيبـي بـه نحـوي کـه چکيـده ، عصـاره و ماحصـل پژوهش هـاي انجـام يافتـه در حـوزه ماهـواره را به گونـه اي نظامنـد و بـه شـيوه اي عملـي فـراروي پژوهشـگران قـرار دهـد، انجـام شـده اسـت ؛ ازايـن رو، در پژوهـش حاضر، سـعي شـده با بررسـي دقيـق و موشـکافه تحقيقـات انجـام شـده در خصـوص تأثير شـبکه هاي ماهـواره اي فارسـي زبان بـر هويـت ، چکيده و ماحصـل آنها به صورت نظام مند نشـان داده شـود.
نتايـج جـدول يک ، نشـان مي دهـد کـه جامعـه آمـاري اکثـر پژوهش هـاي مرتبـط بـا تأثيـر شـبکه هاي ماهـواره اي فارسـي زبان بر هويت ، شـامل نسـل جـوان ١٨ تا ٢٩ سـال (٣٧/٨ درصد) و دانشـجويان دانشـگاه هاي مختلـف (٣٣/٨ درصـد) مي شـود.
Frequency distribution of identity indicators in reviewed researches (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايـج مـرور پژوهش هـا بـر حسـب ميانگيـن ميـزان اسـتفاده از شـبکه هاي ماهـواره اي فارسـي زبان (جـدول ٥)، نشـان مي دهـد کـه متوسـط ميـزان تماشـاي ماهـواره ، در جامعه هـاي آمـاري مختلـف برابـر بـا ٤٠/٩١ درصد اسـت يعنـي به طور متوسـط ٤٠/٩١ درصد ايرانيان از شـبکه هاي ماهواره اي اسـتفاده مي کنند.