چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اشتراکگذاری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاههای ایران انجام شده است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. از نظر روش اجرای پژوهش کیفی است. صاحب نظران و خبرگان حوزه کتابداری و حوزه آموزش اعم از اساتید دانشگاهها به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شدهاند که با روش هدفمند گلوله برفی با انجام 20 مصاحبه، تشخیص محقق این بوده است که اطلاعات گردآوری شده به نقطه اشباع رسیده است. ابزار گردآوری دادهها بررسی پژوهشهای ملی و بینالمللی مرتبط با موضوع و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود. در نهایت پس از جمعآوری اطلاعات از بخشهای مصاحبه و بررسی منابع، در این مرحله از کدگذاری (باز، محوری و انتخابی)، برای طبقه بندی دادهها استفاده شد. برای بررسی اعتبار درونی (قابلیت اعتبار) یافتهها، علاوه بر اینکه دادهها با مطالعه مبانی نظری، پیشینه تحقیق، منابع، مصاحبه با افراد کانونی انتخاب و تایید شدند، نظرات و رهنمودهای گروهی از خبرگان نیز لحاظ شد و قبل از کدگذاری، جرح و تعدیل نهایی به عمل آمد. برای تایید دقّت و صحّت دادهها، در مورد اعتبار مطالعه از شیوه بررسی به وسیله اعضای پژوهش استفاده گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که الگوی مناسب اشتراکگذاری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاههای کشور، متشکل از ابعادی چون بکارگیری فناوری، سیاستهای سازمانی، مهارتهای فردی و گروهی، آمادگی محیطی، الزامات اجرایی و پیش نیازهای سازمانی و مدیریتی میباشد.
نتیجهگیری: الگوی اشتراکگذاری اطلاعات در کتابخانهها کمک مینماید تا زمینه برای ارتباط بهتر بین مسئولان کتابخانهها و بهرهگیری از نظرات و دیدگاههای سایر همکاران برای آنها فراهم گردد.
Objective: The present study was conducted to design an information sharing model in Iranian university libraries. This research is applied in terms of purpose. Methodology: In terms of research method is qualitative. Experts in the field of librarianship and education, including university professors, have been considered as the research community. By conducting a targeted snowball method with 20 interviews, the researcher has determined that the collected information has reached saturation point. The data collection tool was a review of relevant national and international research as well as a semi-structured exploratory interview. Finally, after collecting information from the interview and resource review sections, in this stage, coding (open, axial and selective) was used to classify the data. In order to check the internal validity (validity) of the findings, in addition to the data being selected and confirmed by studying the theoretical foundations, research background, sources, interviews with focal individuals, the opinions and guidelines of a group of experts were taken into account. The final adjustment was made. In order to confirm the accuracy of the data, the validity of the study was used by the research members. Results: The research findings indicated that the appropriate pattern of information sharing in the libraries of the country's universities consists of dimensions such as technology application, organizational policies, individual and group skills, environmental readiness, executive requirements and organizational and managerial prerequisites. Conclusion: The information sharing model in libraries helps to provide a basis for better communication between library officials and benefit from the opinions and views of other colleagues.