چکیده:
هدف مطالعه حاضر، شامل دو بعد است. نخست، فراهم کردن شواهد بیشتر در مورد تأثیر اثرات ترتیب اطلاعات بر تعدیل باور حسابرسان و دوم، بررسی این موضوع که آیا حسابرسان با سبکهای شناختی متفاوت، باورهای خود را بهطور متفاوت تعدیل میکنند یا خیر. به این اهداف از طریق بهکارگیری حسابرسان حرفهای باتجربه دست یافته شد. جهت تعیین اثرات ترتیب اطلاعات از مدل تعدیل باور هوگارث و آینهورن در ارزیابی توانایی تداوم فعالیت استفاده گردید و ارتباط بین سبک یادگیری کولب، و مدل شرودر، درایور و استرافر، بهعنوان معیار سبکهای شناختیِ انتزاعی و عینی درنظرگرفته شد. از طریق مدل تحلیل واریانس عملیات تجزیهوتحلیل داده ها انجام پذیرفت. یافتهها از وجود اثرات ترتیب اطلاعات (اثر تأخیر) در شرایط پردازش گامبهگامِ شواهد ناسازگار حکایت دارد. بااینوجود، سبکشناختی افراد باعث کاهش این اثرات نشد. نتایج تجربی همچنین نشان داد که قضاوت حسابرسان در خصوص تداوم فعالیت از تئوری شرودر، درایور و استرافر پیروی میکند: با توجه به پیچیدگی، حسابرسان انتزاعی نسبت به حسابرسان عینی اطلاعات بیشتری پردازش میکنند و دامنه تعدیل باور وسیعتری دارند.
Abstract:
The purpose of the present study is two-dimensional. First, provide more evidence of the effects of information order on auditors' beliefs, and secondly, examine whether auditors vary their beliefs in different cognitive styles. These goals were achieved through the use of experienced professional auditors. To determine the effects of information sequence, Hogarth and Einhorn’s belief-adjustment model was used to evaluate on going-concern, and the relationship between the style of Koolb's learning, and the model of Schroeder, Driver and Straffer, were a criteria of objective and abstract cognitive style. Data analysis were performed through Analysis of Variance Model. The findings support the existence of effects of the order of information (recency effect) during sequential processing of inconsistent evidence of a complex task, but the cognitive style does not reduce the bias of effect of the information order. Experimental results also show that auditors' judgment regarding the continue as a going concern follows the Schroeder, Driver, and Straffer Theory: Due to the complexity, abstract auditors process more information than objective auditors and have a broader range of beliefs.