چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای ارزیابی زنجیره تأمین لارج در شرکت سایپایدک به روش غربالگری فازی، وزندهی و اولویتبندی آنها با تکنیک بهترین– بدترین فازی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را 20 نفر از مدیران ارشد شرکت سایپا یدک که حداقل دارای ده سال سابقه اجرایی در بخش مدیریت زنجیره تأمین هستند، تشکیل میدهند. بدین منظور پس از مطالعه گسترده مبانی نظری ابعاد زنجیره تأمین لارج با نظر خبرگان و روش غربالگری فازی شناسایی شد. پس از غربالسازی شاخصها، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی و بین خبرگان توزیع شده، دادههای حاصل از پرسشنامهها با تکنیک بهترین–بدترین فازی، وزندهی و رتبهبندی گردید. نتایج حاصل نشان داد، بعد پاسخگویی مهمترین بعد زنجیره تأمین لارج و عملکرد زیستمحیطی رتبه دوم و سرعت، دانش و تکنولوژی؛ مشارکت و حمایت؛ مدیریت منابع انسانی؛ رابطه با تأمینکنندگان و مشتریان؛ شایستگی؛ انعطافپذیری و کنترل هزینهها و عملیات به ترتیب رتبههای سوم تا دهم را کسب نمودند. همچنین شاخصهای هر بعد نیز وزندهی و اولویتبندی گردید. نتایج این پژوهش مدیران صنایع خودروسازی را ارزیابی زنجیره تأمین لارج و انتخاب راهکارهای اثربخش در راستای کاهش ریسک زنجیره تأمین، پشتیبانی نموده و تصمیمسازی و تصمیمگیری را برای مدیران زنجیره تأمین در صنعت خودروسازی تسهیل نماید.
The current study was undertaken to identify evaluation indicators of LARG supply chain in Saipa Yadak Company initially through fuzzy screening and further to weight and prioritize them through fuzzy best-worst method. The research population comprised 20 senior managers at Saipa Yadak Company with at least 10 years of administrative experience within the supply chain management sector. The enquiry started with an extensive review of existing literature on the theoretical foundations and interviewing experts to identify indicators of LARG supply chain via fuzzy screening procedure. Having screened the indicators, we designed a paired comparison questionnaire which was piloted and distributed among the experts. The data obtained from the questionnaires were weighted and ranked using fuzzy best-worst method. The findings identified accountability, environmental function, speed of knowledge and technology, participation and support, human resource management, relation with suppliers and customers, competency, flexibility, and, cost and operation control as the most important indicator of the LARG supply chain, respectively. In addition, each indicator was weighted and prioritized to provide support for managers of at automotive industry through LARG supply chain evaluation and assist them in selecting effective solutions to reduce supply chain risks, and thereby, to facilitate decision making.
خلاصه ماشینی:
)259( جدول شماره ٣: شاخص هاي شناساييشده زنجيره تأمين لارج شرکت سايپا يدک حاصل از غربال گري فازي (به تصویر صفحه رجوع شو ( Table 3: Indicators identified in the supply chain of Saipa Yadak Company obtained from fuzzy screening بعد شاخص Indicator بعد شاخص Indicator Pesrpective Pesrpective افزايش کيفيت اطلاعات و به اشتراکگذاري دانش همکاري با رقبا کاهش زباله مرتبط با تجهيزات منسوخ استراتژي ادغام فرآيندها مديريت دانش و تسهيم دانش هماهنگي و کنترل فرآيندها انتقال تکنولوژي به تأمين کنندگان و مشتريان ايجاد انگيزه و حمايت از ايده هاي جديد انتقال هوش انساني به توليد اعتمادسازي بين ذينفعان سرمايه گذاري در فن آوري هاي پاک توسط مديريت ارشد تسهيم ريسک توسعه تأمين کنندگان تعداد ساعات آموزش ضمن خدمت مشارکت زيست محيطي با مشتريان آموزش و فرهنگ سازي کارگروهي مشارکت R&D با تأمين کنندگان نيروي کار چند مهارته همکاري بلندمدت با مشتريان و تأمين کنندگان ايجادطرز فکر وفرهنگ حساس به ريسک ارزيابي تأمين کنندگان بر مبناي هزينه و کيفيت استفاده از کارکنان باتجربه براي مديريت بحران مشارکت زيست محيطي با تأمين کنندگان ارزيابي عملکرد زنجيره تأمين با SCOR طراحي مجدد زنجيره تأمين تحويل به موقع و مناسب مديريت ريسک کاهش چرخه زماني توليد کانال توزيع چندگانه کاهش زمان هاي تأخير ارتباط با تأمين کنندگان پشتيبان رويکرد توليد به هنگام با پياده سازي توليد سنکرون ظرفيت هاي منعطف حمل ونقل تنظيم ماشين آلات به طور سريع سيستم هاي توليد انعطاف پذير توليد و بهبود سريع محصول پاسخگويي به تنوع تقاضا نگهداري پيشگيرانه طراحي محصولات بر اساس نظرات مشتريان مديريت کيفيت جامع (TQM) توانايي توزيع گسترده محصول استفاده از روش هاي بهبودمستمر وکايزن مديريت تقاضا تجزيه و تحليل گلوگاه ها کاهش دادن مقاومت در برابر تغيير استانداردسازي فرآيندها با نظام S٥ برنامه ريزي براي تغييرات بر اساس نيازهاي مشتريان حذف ضايعات ارائه محصولات جديد طراحي سبز توانايي حضور در بازارهاي اشباع شده ايجاد محصولات سازگار با محيط زيست بهره برداري از فرصت هاي شناسايي آنها کاهش مصرف انرژي (بهينه سازي ) قابليت انجام مهندسي ارزش و استمرار مداوم آن پياده سازي خريد سبز محصولات متفاوت نسبت به رقبا استفاده مجدد وبازيافت مواد و بسته بندي افزايش کيفيت محصولات مديريت لجستيک معکوس )260( شاخص هاي موردقبول در ١٠ بعد قرار گرفتند.